اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

محمدعلی کشاورز شعبون استخونی سینما درگذشت

محمدعلی کشاورز

 

محمدعلی کشاورز، بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در نودسالگی درگذشت. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران بود.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، محمدعلی کشاورز که از اوایل خرداد به دلیل عارضه کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شد، بلافاصله مراحل درمانی خود را زیر نظر تیم پزشکی آغاز کرد. پس از آن او به دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.


گفته می‌شود که اولین فعالیت هنری محمد علی کشاورز بازی در تله‌تئاتر "خودکشی" به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ بوده ‌است. از دیگر تئاترهایی که آقای کشاورز در آن‌ها ایفای نقش کرد می‌توان به ویولن‌ساز کره‌مونا، آنتیگون، آندورا، ادیپوس شهریار و بازی استریندبرگ اشاره کرد.



محمدعلی کشاورز سابقه بازی در بسیاری از آثار هنری برجسته ایران را دارد. از فیلم‌هایی که کشاورز در آن نقش بازی کرد می‌توان به کمال‌المک، مادر، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما و زیر درختان زیتون اشاره کرد.



کشاورز در سریال‌های تلویزیونی مختلفی نیز حضور داشت که شاید بتوان حضور او در سریال‌های هزاردستان و پدر سالار را به عنوان به یادماندنی‌ترین آثارش نام برد. از دیگر مجموعه تلویزیونی‌های برجسته او می‌توان به دایی‌جان ناپلئون، سربداران افسانه سلطان و شبان و گرگ‌ها اشاره کرد. کشاورز در کنار، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی و جمشید مشایخی به عنوان "پنج تن" سینمای ایران نام برده می‌شود. بازیکنان برجسته‌ای که قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ بیشتر در تئاتر مشغول بودند و پس از انقلاب شماری از برجسته‌ترین نقش‌های تاریخ سینمای ایران را بازی کردند.



محمدعلی کشاورز ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در شهر اصفهان متولد شد و از سال ۱۳۳۹ فعالیتش را با بازی در تئاتری به کارگردانی علی نصریان آغاز کرد. او که از بازيگران شاخص تئاتر زنده تلويزيونی در اواخر دهه سی و اوايل دهه چهل بود، بازيگری را از دوره هنرستان آغاز کرد و در بهترين نمايش های دهه چهل در تالار سنگلج به روی صحنه رفت.

 

آکادمی هنر این ضایعه را به خانواده هنری تسلیت می‌گوید می‌توانید ویدیو مرتبط با ایشان را در صفحه اینستاگرام آکادمی هنر مشاهده کنید. شمایل (آیکون) اینستاگرام در بالای همین صفحه مستقیم شما را به صفحه ما هدایت خواهد کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما