اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جشنواره ونیز از ژان پل بلموندو و یرژی اسکولیموفسکی تقدیر می‌کند

اسکولیموفسکی-بلموندو

 

هفتادوسومین دوره جشنواره فیلم ونیز با اهدای جایزه شیر طلایی به بازیگر نامدار فرانسوی، ژان پل بلموندو و فیلمساز مطرح لهستانی، یرژی اسکولیموفسکی، از آن‌ها به‌خاطر یک عمر دستاورد سینمایی‌شان تقدیر خواهد کرد.


سایت جشنواره ونیز پنج‌شنبه ۱۴ ژوئیه / ۲۴ تیر این خبر را به‌نقل از پائولو باربِرا، مدیر این جشنواره منتشر کرد. 

باربِرا گفت بلموندو نمادی از «نوعی جذابیت غیرقابل مقاومت و چندوجهی بودن فوق‌العاده» است. او افزود اسکولیموفسکی هم همچون رومن پولانسکی به فیلمسازانی تعلق دارد که از همه بیشتر بر نوسازی سینمای لهستان تأثیر گذاشته‌اند. ژان پل بلموندو در حال حاضر ۸۳ سال سن دارد. او یکی از مشهورترین بازیگران سینمای فرانسه از دهه ۱۹۶۰ به بعد است که با بزرگترین کارگردان‌های سینمای این کشور و جهان کار کرده است، از جمله با ژان لوک گدار، آلن رنه، ژان پی‌یر ملویل، فرانسوا تروفو، کلود سوته، کلود للوش، ویتوریو دسیکا و پیتر بروک.

برخی از فیلم‌هایی که بلموندو در آن‌ها بازی کرد جزو آثار کلاسیک سینمای فرانسه محسوب می‌شوند، از جمله «حرفه‌ای» ساخته ژرژ لوتنر؛ «بورسالینو» ساخته ژاک دری؛ «از نفس افتاده» و «پی‌یرو خله» آثار ژان لوک گدار و «مغز» ساخته ژرار اوری. او از دهه ۱۹۸۰ کمتر در سینما ظاهر شد و بیشتر به تئاتر پرداخت. از آغاز سال‌های ۲۰۰۰ نیز به دلیل وضعیت جسمانی‌اش دیگر در فیلمی ظاهر نشد به جز سال ۲۰۰۹ که در فیلم «مردی با سگ‌اش» بازی کرد.

یرژی اسکولیموفسکی ۷۸ ساله تا کنون بیش از ۱۷ فیلم ساخته و در ۱۱ فیلم ایفای نقش کرده است. از جمله فیلم‌های او می‌توان به «علائم شناسایی: ندارد» (۱۹۶۴)؛ «مخمصه» (۱۹۷۰)؛ «شب‌های روشن» (۱۹۸۵) و «چهار شب با آنا» (۲۰۰۸) اشاره کرد. آخرین فیلم او «۱۱ دقیقه» نام دارد که آن را در سال ۲۰۱۵ ساخت.

پس از آن‌که فیلم «دست‌ها بالا»ی اسکولیموفسکی در سال ۱۹۶۷ در لهستان سانسور شد او کشورش را ترک کرد و به اروپا و آمریکا رفت. اما در سال ۲۰۰۸ بعد از ۱۷ سال وقفه در کار سینمایی، به لهستان بازگشت. جشنواره فیلم ونیز تصمیم گرفته است که از امسال جایزه ویژه خود برای تقدیر از سینماگران را بین دو هنرمند تقسیم کند. هفتادوسومین دوره جشنواره فیلم ونیز از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) برگزار خواهد شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما