اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم کن آغاز شد

 

 

شصت‌ و نهمین دوره جشنواره فیلم کن با حضور ۲۱ فیلم از کشورهای مختلف از جمله ایران در بخش رقابتی و ده‌ها فیلم دیگر در بخش‌های مختلف، در میان تدابیر شدید امنیتی شامگاه چهارشنبه ۱۱ مه / ۲۲ اردیبهشت آغاز به‌کار کرد.


در این دوره از جشنواره ۳۰ هزار نفر از اهالی سینمای جهان و چهار هزار و ۵۰۰ عکاس و خبرنگار از سراسر جهان شرکت دارند و پیش‌بینی می‌شود که شهر کن حدود ۴۵ هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد. به‌ دلیل ترورهای یک سال اخیر در فرانسه این دور از جشنواره فیلم کن با تدابیر شدید امنیتی همراه است و افزون بر نیروهای امنیتی در سطح شهر، ۵۰۰ نیروی ویژه نیز از کاخ جشنواره و اطراف آن حفاظت می‌کنند. ایران در شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم کن سه حضور برجسته دارد.

 

هفتمین فیلم اصغر فرهادی در بخش رقابتی

 

«فروشنده» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار، با بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در بخش رقابتی جشنواره شرکت دارد و با فیلم‌های سینماگران نامداری چون پدرو آلمادوار، جیم جارموش، ژان پی‌یر و لوک داردن، کن لوچ، پل ورهوون، شون پن و کریستیان مونگیو برای به‌دست آوردن نخل طلا رقابت خواهد کرد.

فیلم جدید فرهادی هشت روز پس از اعلام رسمی فیلم‌های بخش رقابتی، از سوی جشنواره پذیرفته شد. این فیلم در روز شنبه ۲۱ مه / یکم خرداد در دو نوبت و در سالن بزرگ تئاتر لومیرِ جشنواره به‌نمایش در خواهد آمد. فیلم «گذشته» فرهادی در سال ۲۰۱۳ در بخش رقابتی کن شرکت داشت و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را برای برنیس بژو، بازیگر فرانسوی فیلم به ارمغان آورد.

چهارمین فیلم بهنام بهزادی در بخش «نوعی نگاه»

در بخش «نوعی نگاه» فیلم «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی نمایش داده خواهد شد. بهنام بهزادی پیش از این، فیلم‌های «تلافی»، «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» و «قاعده تصادف» را ساخته است که «قاعده تصادف» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین صدابرداری سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. در فیلم «وارونگی» سحر دولتشاهی، علی مصفا و ستاره پسیانی بازی می‌کنند. فیلم بهنام بهزادی در جشنواره کن در روزهای چهارشنبه و جمعه ۱۸ و ۲۰ ماه مه / ۲۹ و ۳۱ اردیبهشت در سه نوبت به‌نمایش در خواهد آمد. همچنین در میان فیلم‌های بخش رقابتی، فیلم «پاترسون» آخرین ساخته فیلمساز صاحب سبک آمریکایی جیم جارموش با بازی گلشیفته فراهانی به‌نمایش در خواهد آمد. 

 

در مراسم گشایش جشنواره کن، «کافه سوسایتی»، فیلم جدید وودی آلن، فیلمساز مطرح آمریکایی، به‌عنوان آغازگر شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن در سالن بزرگ لومیر کاخ جشنواره به‌نمایش در آمد. این سومین باری است که وودی آلن جشنواره کن را با فیلم‌هایش افتتاح می‌کند. وودی آلن پیش از این در سال ۲۰۰۲ با فیلم «پایان هالیوودی» و در سال ۲۰۱۱ با فیلم «نیمه‌شب در پاریس» جشنواره کن را افتتاح کرده بود. «کافه سوسایتی» در بخش غیررقابتی جشنواره به‌نمایش در آمد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما