اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

همه چیز از جشنواره فیلم ترابیکا 2013 Tribeca Film Festival

 

 

رابرت دنیرو و جین روسنتال

 

جشنواره فیلم ترابیکا Tribeca Film Festival جشنواره‌ای است که در سال ۲۰۰۲ توسط رابرت دنیرو و جین رزنتال در واکنش به رویداد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های مرکز تجارت جهانی و به منظور همدردی با بازماندگان واقعه در محله ترایبکا منهتن بنیان گذاشته شد. این جشنواره پس از چند سال برگزاری و به‌ویژه در ششمین دوره آن تبدیل به جشنواره‌ای به نسبت معتبر و بین‌المللی شد. امسال ترابیکا سیزدهمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد. به همین بهانه در یک مطلب سعی شده است ده فیلم مهم آن معرفی شود.

 

جایزه‌های این جشنواره در بخش‌های بهترین فیلم داستانی، بهترین فیلمساز داستانی اول، بهترین بازیگر مرد و زن فیلم داستانی، بهترین مستند و بهترین مستندساز اول، به برندگان داده می‌شوند. این جشنواره از هفدهم اپریل (29 فروردین) آغاز شده است و بیست و هشتم اپریل (8 اردیبهشت) به پایان می‌رسد.

در سال جاری فیلم‌هایی از 30 کشور در جشنواره ترایبکا به نمایش درآمد که در میان آن‌ها 53 فیلم اولین بار در دنیا، 15 فیلم اولین بار در آمریکای شمالی، شش فیلم اولین بار در ایالات متحده و هشت فیلم اولین بار در نیویورک روی پرده رفتند.

جایزة بهترین فیلم دوازدهمین دورة ترابیکا به موشک ساخته کیم موردوانت رسید. سیتهیپهون دیساموئه بازیگر غیرحرفه‌ای فیلم هم جایزه بهترین بازیگر مرد بخش مسابقه داستانی سینمای جهان را برد. ویرل بائتنز هم برای دایره شکسته جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت. این فیلم در بخش بهترین فیلمنامه (کارول جوس و فلیکس فان گرونینگن) هم برنده شد. جایزه بهترین فیلمبرداری به ماریوس ماتزو گالبراندسن برای فیلم «پیش از بارش برف» ساخته هشام زمان رسید. جایزه بهترین کارگردان جدید به امانوئل هاس-دسماریاس برای فیلم کانادایی «Whitewash» اعطاء شد. امیر بیگازین کارگردان قزاقستانی برای «درس‌های هارمونی» از سوی داوران تقدیر شد.

«تیم قتل» ساخته دان کراس را به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه مستند سینمای جهان معرفی کردند. این فیلم درباره سربازان جوانی است که برای جنگ آموزش می‌بینند. «تیم قتل» همچنین یک جایزه نقدی 25 هزار دلاری دریافت کرد.

 

 

انتخاب‌های زیر بر اساس مطالعه نظر منتقدان مختلف در مورد این فیلم‌هاست.

 

 

1. قبل از نیمه شب Before Midnight

،یلم before midnight ریچارد لینک لیتر

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ترابیکا 2013 قبل از نیمه شب به کارگردانی ریچارد لینک‌لیتر بود. لینک‌لیتر سرشناس‌ترین کارگردان دوازدهمین دوره ترابیکا است. او با تیم خود یعنی جولی دپلی و اتان هاوک هم در مقام بازیگر هم کنارش به عنوان فیلمنامه‌نویس بازگشته است. تیم آن‌ها توانستند در قبل از غروب آفتاب همکاری موفقی داشته باشند و کاندید اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شوند. لینک‌لیتر یکبار دیگر در سال 2003 یعنی دومین دوره ترابیکا به این جشنواره آمده بود و با مستند خودش در مورد یکی از طراحان لباس به نام تیموتی لویچ جایزه بهترین مستند کوتاه را از آن خود کرد.

در قبل از نیمه شب  سیموس داوی، آرین لابد نیز ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ما با جس و سلین 9 سال در یونان ملاقات داشتیم؛ تقریبا دو دهه از اولین ملاقات ما در آنقطاریکه عازم وینا بود، می‌گذرد ...

 

 

2. دایره شکسته The Broken Circle Breakdown

فیلم The Broken Circle Breakdown

دایره شکسته ساختة فلیکس فان گروئنینگن محصول مشترک کشورهای بلژیک و هلند در بخش پانورامای برلین جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را بدست آورد و در ترابیکا توانست جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. فیلم‌های گروئنینگن سبک مخصوص خود را به خصوص در هجو دارد.

داستان تازه‌ترین اثر او که ویرل بائتنز و جوهان هلدنبرگ در آن ایفای نقش می‌کنند، در مورد دو نفر (که در یک گروه موسیقی فعالیت می‌کنند) به نام الیز و دیو است که بسیار عاشق همدیگر هستند. دیو هر چه می‌گوید الیز گوش می‌سپارد. دیو به عشقشان ایمان ندارد ولی الیز یک عاشق واقعی است.

 

 

3. موشک The Rocket

فیلم the rocket

موشک محصول مشترک از استرالیا، نیوزیلند و تایلند) به کارگردانی کیم موردوانت پیش از ترابیکا در بخش کودک و نوجوان جشنواره فیلم برلین شرکت کرد و توانست خرس بلورین (بهترین فیلم بلند کودک)، بهترین فیلم اول (جایزه به مبلغ ۵۰ هزار یورو) و جایزه عفو بین‌المللی را از آن خود کند. در این فیلم یک کودک لائوسی به نام آلو که بسیار معتقد است با یک بدشانسی مواجه می‌شود و خانه‌اش را از دست می‌دهد. او در جلوی خانواده به همراه دو دوستش برای پیدا کردن سرپناه در بین بازماندگان جنگ می‌رود و متوجه می‌شود او به هیچ وجه مانند دیگران بد شانس نیست.

 

 

4. نزول ناگهانی و عظیم شاهزاده Prince Avalanche

 فیلم Prince Avalanche امیل هرسچ

یکی دیگر از فیلم‌های مهم این جشنواره کمدی دیگر از دیوید گوردون گرین است. گوردون گرین از فیلمسازان محبوب راجر ایبرت بود و سه فیلم از او در فهرست ده فیلم برتر سال ایبرت قرار گرفتند. پل رود، امیل هرسچ، لانس لگالت، جویس پاین در تازه‌ترین ساخته گرین بازی می‌کنند.

در نزول ناگهانی و عظیم شاهزاده دو کارگر بزرگراه تصمیم می‌گیرند تابستان سال 1988 خود را در جایی دور از شهر خود -که زندگی می‌کنند- بگذرانند. دورنمایی که آن‌ها برای خود درنظر گرفته بودند و می‌خواستند جدا از دیگران باشند، به مکانی برای رخ دادن حوادث ناگوار برای آن‌ها تبدیل می‌شود. آن‌ها خود را در تقابل با یکدیگر و در تقابل با زمانی که پشت سر گذاشه بودند، یافتند.

 

 

5. تنها یک گلوله  A single shot

فیلم A single shot سام راکول 

تریلر جنایی تنها یک گلوله یکی دیگر از فیلم‌های مهیج ترابیکا به کارگردانی دیوید ام روزنتال است. این فیلم کاملا با حال و هوای دیگر فیلم‌های روزنتال است. فیلم با ریتم تند و خشن در حال و هوای آخرین خانه سمت چپ رودخانه است. داستان مرگ بسیار غم‌انگیز یک دختر جوان و زیبا با شروعی سخت و سنگین در یک بازی پر تنش (موش و گربه‌وار) بین شکار داستان جان مون و جنایتکاران مرداب.

در این فیلم سام راک ول، ویلیام اچ مکی، تد لوین، کیلی ریلی ایفای نقش کردند و اولین اکران آن 9 فوریه در جشنواره فیلم برلین بود.

 

 

6. .Sunlight Jr

مت دیلون و نائومی واتس Sunlight Jr

لورا کولیر کارگردان آمریکایی که در جشنواره آستین 2006 توانست خود را معرفی کند هفت سال از فیلمسازی دور بود تا با دومین تجربه خود نقدی اجتماعی به وضعیت اقتصادی داشته باشد. در تازه‌ترین ساخته‌اش که نورمن ریدوس، نائومی واتس، مت دیلون و ویلیان هیز در آن ایفای نقش می‌کنند، زوجی فلوریدایی با یک بارداری غیرمنتظره مواجه می‌شوند در حالی که آن‌ها از شغل های خود کمترین درآمد را داشتند و استطاعت بچه داشتن و مشکلاتش را ندارند و نمی‌توانند به راحتی نیز آن را از بین ببرند.

 

 

7. فوندامنتالیست بی‌میل The Reluctant Fundamentalist

فیلم The Reluctant Fundamentalist میرا نیر 

بعد از لینک‌لیتر، میرا نَیِر مشهورترین کارگردان حاضر در ترابیکا 2013 است. نَیِر اهل هندوستان است که توانست با اولین فیلمش سلام بمبئی در سال 1999 خود را بر سر زبان‌ها اندازد. فیلمش دوربین طلای کن و جایزه مخاطبان را از آن خود کرد و موفقیت‌هایش تا جوایز بفتا نیز ادامه داشت.

نَیِر این بار به سراغ یک تریلر با پس‌زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی در آمریکا رفته است و در کنار بازیگران آسیایی (مانند ریز احمد)، کیفر سادرلند و کیت هادسن نیز در فیلمش ایفای نقش دارند. فیلم او نیز یکی دیگر از فیلم‌های مهم ترابیکا بود.

در خلاصه داستان فوندامنتالیست بی‌میل آمده است: مرد جوان پاکستانی که موفقیت‌های یک شرکت را در وال استریت دنبال می‌کرد، خود را درگیر مناقشه و کش‌مکشی چون بحران گروگانگیری یافت و از سوی دیگر تحمل تماس‌های خانواده‌اش از کشورش را نداشت و رویای آمریکایی را بر باد رفته می‌دید. (فوندامنتالیست به کسی گفته می‌شود که معتقد به اصول سنتی مذهب پروتستان است)

 

 

8. نزدیکای کریسمس Almost Christmas

فیلم Almost Christmas پل جیاماتی

فیل موریسون با اولین فیلمش Junebug  توانست در ساندنس 2005 مشهور شود و به عنوان بهترین فیلم اول از دید منتقدان نیویورک شناخته شود. او که اغلب کارهایش در ژانر کمدی است این بار هم با یک کمدی دیگر با بازی پل رود، پل جیاماتی، سالی هاوکینس و پیتر هرمن بازگشته است. نزدیکای کریسمس داستان دو فروشنده درخت کریسمسِ کانادایی-فرانسوی است که برای فروشدرختان به نیویورک سفر می‌کنند و در این بین موقعیت‌های کمیک ایجاد می‌شود.

 

 

9. موبیس Mobius

ژان دو ژاردو و سسیل دو فرانس فیلم Mobius

اریک روچنت کارگردان باسابقه فرانسوی که سابقه حضور در جشنواره‌های معتبر کن و ونیز را در کارنامه دارد با دو بازیگر سرشناس فرانسه ژان دوژاردن (بازیگر برنده اسکار) و سیسیل دو فرانس در کنار تیم راث و امیلی دکان تریلر جدید خود را ساخته است. در تازه‌ترین ساخته این فیلمساز موبیس افسر FSB که عاشق کارمند خود که زنی آمریکایی است و برای بانک روسی به‌عنوان بازرگان کار می‌کند، می‌شود.

 

 

10. V/H/S/2

وی اچ اس 2

یک فیلم ردة ب گرینی پر از خون که حال و هوای خاصی به تریبکا که اغلب فیلم‌هایش کمدی، درام‌ و تریلر بود داد. فیلم به قدری در نشان دادن تصاویر خون‌بار پیشروی می‌کند که تا یکجایی منزجر کننده می‌شود. این فیلم توسط یک کار گروهی ساخته شده است که پنج نفر را در سمت کارگردان دارد و یک کار گروهی دانشجویی خوب در این نوع شناخته شده است.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
هدیه میرزاده
نام نویسنده: هدیه میرزاده

سمت در آکادمی هنر: مدیر گالری رج

عرصه های فعالیت: ترجمة متون هنری، نویسنده آکادمی هنر از 1392، مُد و پوشاک، تئاتر


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما