اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

روز اول جشنواره فیلم پلیس: «ندارها» و «آینه های روبرو»

 

امروز شنبه یازدهم تیرماه نخستین روز چهارمین جشنواره فیلم پلیس با اکران فیلم‎هایی در سه بخش اصلی (مسابقه فیلم‎های سینمایی)، بخش مسابقه فیلم بلند ویدیویی و بخش مسابقه فیلم‎های مستند و کوتاه داستانی آغاز به کار کرد.

 

امروز در بخش اصلی پنج فیلم به نمایش درآمدند که دو فیلم ندارها ساخته محمدرضا عرب و آیینه های روبرو اولین ساخته نگار آذربایجانی شاخص‎ترین آنها بود.

 هانیه توسلی، محسن تنابنده و پژمان بازغی در ندارها

فیلم ندارها که از آثار اکران شده در جشنواره فجر بود با محوریتی رابین‎هودوار این داستان قدیمی را به تهران معاصر کشانده بود که در این فیلم با بازی پژمان بازغی، محسن طنابنده و هانیه توسلی داستان سه نفر از طبقه فرودست جامعه را روایت می‎کند که با دزدی از افراد ثروتمند پول را بین نیازمندان تقسیم می‎کردند و در آخر با سرنوشت تلخی مواجه شدند. فیلم اثر متوسطی بود که در جشنواره در چندین رشته کاندید سیمرغ شد! بازی محسن طنابنده گل سرسبد فیلم بود و بهتر می‌بینم حرف‌های اصلی را به اکران عمومی موکول کنم.

 

آیینههای روبرو دیگر فیلم به نمایش درآمده در روز اول و سانس چهارم با دست گذاشتن بر روی موضوع دوجنسه‎ها و تغییر جنسیت فیلمی جسورانه بود که در جشنواره با استقبال منتقدان و داوران روبرو شد. دوزن از دو خواستگاه متفاوت با مشکلاتی دست به گریبانند که به صورت اتفاقی به هم گره می خورند. در مورد این فیلم یادداشت کوتاهی در جشنواره نوشته بودم که شما را دعوت به خواندن آن می‎کنم.

 

با توجه به نمایش آثار نسبتاً درخور، سینما فلسطین روز کم رمقی را به خود دید که با استقبال کم تماشاگران مواجه شد. عدم تبلیغات مناسب از علل استقبال کم تماشاگران می تواند باشد. اگر بخواهم این جشنواره را با جشنواره شهر مقایسه کنم با این‎که آثار این جشنواره به روزتر است ولی پلیس قافله را به شهرداری باخته است. تبلیغات شهری جشنواره شهر به خصوص بنرهای مختلف در واگن‎های مترو و ایضا مرکزیت سینما آزادی همه و همه به جشنواره شهر کمک کرد تا پر رونق‎تر از جشنواره پلیسی شود که چهارمین دوره خود را پشت سر می‎گذارد.

 

یکی از مواردی که در جشنواره پلیس برایم برحسته شده بود عدم استقبال در لایه سطحی نبود بلکه عدم استقبال از سینمای ایران بود. وقتی دو فیلم مهم دیده نشده در روز اول اکران می‎شود حداقل انتظاری که دارید این است که سالن سینما از علاقه‎مندان پر شود ولی وقتی سالن جای خالی به خود می‎بیند متوجه می‎شویم این فیلم‎ها در اکران عمومی هم قطعا با مشکل مواجه خواهند شد شاید در روزهای اتی این جشنواره هم رونق گیرد که در انتظار فیلم‎های خوبی چون آقایوسف، اشکان وانگشتر متبرک و ... است.

 

جشنواره پلیس با محوریت پلیس، سینما و پیش‎گیری اجتماعی افقی بلند را فراسوی خود دارد که با توجه به معضلات اجتماعی زیادی که در سال‎های اخیر شاهد آن بوده‎ایم می‎تواند اثرگذار باشد البته در صورت تداوم و تدوین اصولی فراگیر.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما