اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

برندگان تندیس های خانه سینما با عدم حضور رؤسای حوزه فرهنگ معرفی شدند

 

 

تندیس خانه سینما شب گذشته به بهترین‎های هر رشته اهدا شد. این جوایز به بهترین‎های دو سال گذشته تعلق گرفت. درباره الی اغلب جوایز اصلی این جشن را به خانه برد. این اقدام خانه سینما از جانب برخی اهالی فرهنگ مورد نقد بوده است. چرا که معمولا رسم بر این است که در یک سال بهترین‎ها را انتخاب کنند. چه بسا درباره الی می‎توانست بهترین دهه گذشته شود. ولی خانه سینما بطور عجیبی از برخی فیلم‎های درخور مانند آواز گنجشکها و محاکمه در خیابان کاملا چشم پوشی کرد تا بدون تعارف صحه بر برتری فیلمی گذارد که کسی شکی در آن نداشت. اجحافی که در مورد فیلم‎های درخشان دیگر در یک سال گذشته قرار گرفت.

 

 تریبون چهاردهمین جشن خانه سینما بدون حضور رئسای حوزه فرهنگ به محملی برای انتقاد از مدیران دولتی ارشاد تبدیل شده بود. شاید اهالی خانه سینما فراموش کرده‎اند همین دوستانشان هستند که تمامی فیلم‎های مبتذل سینما را می‎سازند. این افراد مگر عضو خانه سینما نیستند؟ این افراد مگر جزء تهیه کنندگان خصوصی محسوب نمی‎شوند؟ پس چه شده است که چندین جشن در یک سال – با این تفاصیل که خانه سینما بارها از عدم دریافت بودجه نالان است- گرفته شود و دور هم انتقادهایی واهی داشته باشند. همه با دخالت مستقیم دولت در امر سینما مخالفیم ولی باید متوجه باشیم اگر در این مقطع نظارت دولت از روی فیلم‎ها برداشته شود اوضاع وخیم‎تر و دوستان سودجو راحت‎تر به اهداف خود می‎رسند. اگر دولت در این امر دخالت نکند کدام یک از تهیه کنندگان حاضر هستند تجهیزات گران سینمایی را بخرند. چه شده که در جشن فراموش شده است اغلب تجهیزات گران سینما از فارابی تأمین می‎شود! اگر تهیه کننده‎ای هم این وسایل را بیاورد و دولت نظارت نداشته باشد مطمئن باشیم که سودجویی بیشتر شده و با قیمت چندین برابر کرایه داده می‎شود. کاش در چنین محمل‎هایی یادمان نرود ضرورت یک جشن می‎تواند والاتر از این صحبت‎ها باشد و می‎توانستیم به یک جمع‎بندی مطلوب رسیم.

 

برندگان تندیس‎های خانه سینما به ترتیب زیر هستند:

 

 

ديپلم افتخار بهترين فيلم اول: مجيد برزگر براي فيلم «فصل باران‌هاي موسمي»

تنديس بهترين عكس: مهدي دلخواسته براي فيلم «يك گزارش واقعي»

تنديس بهترين صداگذاري: محسن روشن براي فيلم «كودك و فرشته»

تنديس بهترين صدابرداري: محمود سماك‌باشي براي فيلم «وقتي همه خوابيم»

تنديس بهترين جلوه‌هاي ويژه: محسن روزبهاني براي فيلم «شب واقعه»

تنديس بهترين جلوه‌هاي بصري: لئولو براي فيلم‌ «ملك سليمان»

تنديس بهترين چهره‌پردازي: سودابه خسروري براي فيلم «شبانه روز»

تنديس بهترين طراحي لباس: عبدالحميد قديريان براي فيلم «ملك سليمان»

نديس بهترين طراحي صحنه: عبدالحميد قديريان براي فيلم «ملك سليمان»

تنديس بهترين موسيقي متن: محمدرضا عليقلي براي فيلم «عصر روز دهم»

تنديس بهترين تدوين: هايده صفي‌ياري براي فيلم «درباره الي...»

تنديس بهترين مدير فيلمبرداري: حميد خضوئي‌ابيانه براي فيلم «ملك سليمان»

تنديس بهترين بازيگر نقش مكمل مرد: صابر ابر براي فيلم «درباره الي...»

تنديس بهترين بازيگر نقش مكمل زن: مريلا زارعي براي فيلم «درباره الي...»

تنديس بهترين بازيگر مرد نقش اول: شهاب حسيني براي دو فيلم «درباره الي...» و «پرسه در مه»

تنديس بهترين بازيگر زن نقش اول: نگار جواهريان براي فيلم «طلا و مس»

تنديس بهترين فيلمنامه: جليل سامان براي فيلم «وقت بودن» (زندگي)

تنديس بهترين كارگرداني: اصغر فرهادي براي فيلم «درباره الي...»

تنديس بهترين فيلم: «درباره الي» به محمود رضوي و اصغر فرهادي

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما