اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

حقیقت و روایت کلاسیک

 

 

 

پنجره عقبی

مقدمه:

این مقاله (Classic Narrative and Truth) به شیوه‌ای که نظریه‌ اجتماعی و سینمای جهان مدرن را به نمایش می‌گذارد، می‌پردازد. در این بررسی به دنبال نظریه‌ اجتماعی و کنش اجتماعی هستیم. کنش اجتماعی مستقل (مستقل از ساختار) ایده‌ای است که افراد در درون موقعیت‌های اجتماعی محدود (تحت فشار) دست به انتخاب آزاد می‌زنند. ما به سینما به مثابه‌ی یک روایت کلاسیک نگاه می‌کنیم و هم‌چنین به اهمیت کنش اجتماعی در روایت کلاسیک فیلم‌سازان توجه خواهیم داشت. در این‌جا به بررسی کنش اجتماعی افراد در فیلم پنجره عقبی و هم­چنین به نحوه کنش اجتماعی در فیلم مطب دکتر کالیگاری نگاهی خواهیم کرد.

نگاه کردن به روایت کلاسیک به مثابه‌ی طرح کردن معما و حل کردن آن است. فیلم با یک معما شروع می‌شود، در ادامه تلاش‌های برای حل معما می‌شود و در پایان معمای طرح شده حل و فصل می‌شود. نظریه اجتماعی هم واجد طرح معماها و هم واجد ساختار پاسخگو و حل‌کننده است. محقق معمایی را جستجو می‌کند، این جستجو ادامه می‌یابد و در نهایت  عالم اجتماعی درصدد تبیین راه‌حلی است که برخی از پراکتیس‌های اجتماعی را توضیح دهد. پراکتیس‌های اجتماعی دانشمند تلاش می‌کند تا یک معما را توضیح دهد. برای مثال سوال پژوهش ممکن است این‌طور مطرح شود: چرا اغلب مردمی که در اوکیناوا زندگی می‌کنند زندگی طولانی‌تر نسبت به اغلب مردمی که در سایر نقاط ژاپن زندگی می‌کنند، دارند؟ این سوال، پژوهشی اساسی را می‎طلبد که تبیین‌های دانشمند اجتماعی معما را حل و فصل می‌کند.
 

برای خواندن اصل مقاله بر روی فایل زیر کلیک کنید

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما