اختصاصی

نشانه‎شناسی هنر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
نشانه-معنا شناسی اجتماعی "زن زیادی" اثر جلال آل احمد  حضور"دیگری" برای ساخت معنای زندگی "خویش"
  جلال آل احمد با داستان های کوتاه "زن زیادی" به معضلات اجتماعی جامعه ایران پرداخته است. ما با استفاده از روش نشانه-معنا شناسی اجتماعی نشان خواهیم داد آنچه به "من" شخصیتهای داستان معنا می دهد حضور دیگری است. "ديگري" به شيوه هاي مختلفي در داستانها ظاهر مي گردد: شبيه سازي، به صورت رابطه تخيلي، سياست و پذيرش و جدايي. و این دیگری یا به وضوح بیان شده مثل داستان "خانم نزهت الدوله"، خانمی از طبقه اشرا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)
نشانه-معناشناسي نور در تئاتر ويتسك / تحليل دريافت معنا از طريق حواس
    سخن از نشانه‌شناسي تئاتر اندكي مشكل است زيرا با يك نظام نشانه‌اي سر و كار نداريم؛ بلكه چندين نظام نشانه‌اي در هم آميخته مي‌شود، حركات بدن، گفت‌وگوي ميان بازيگران، صدا، نورپردازي، صحنه‌آرايي و غيره همه در توليد معنا دخيل هستند. در واقع هر نمايشنامه‌اي كه نوشته شده بايد براي اجراي روي صحنه دوباره نوشته شود زيرا همان‌گونه كه آن اوبريفلد مي‌گويد: «هر نوشته تحت قالب نمايشنامه تابع زمان حال است»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
زيبايي شناسي صدا در نمايش عجايب المخلوقات  از ديدگاه نشانه شناسي مكتب پاريس
  نمايش عجايب المخلوقات به يكباره و از همان ابتدا با تفكري بر زيباشناسي حركات نمايشي خود را به مخاطب معرفي مي‎كند ادامه مطلب: زيبايي شناسي صدا در نمايش عجايب المخلوقات از ديدگاه نشانه شناسي مكتب پاريس (1) دیدگاه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)
يادداشت‎هايي درباره نشانه‎شناسي ديداري
    نشانه‎شناسي ديداري[1]، يكي از شاخه‎هاي نشانه‎شناسي است كه امروز طرفداران زيادي پيدا كرده است. موضوع مورد بررسي اين شاخه از نشانه‎شناسي، تصوير[2] يا به عبارت دقيق‎تر آيكون (شمايل)[3] است. ادامه مطلب: يادداشت‎هايي درباره نشانه‎شناسي ديداري (3) دیدگاه‌ها

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما