پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم لندن، چهارشنبه گذشته (نهم اکتبر) با نمایش فیلم کاپیتان فیلیپس به کارگردانی پل گرین گرس در سینما ادئون در لستر اسکوئر شهر لندن گشایش یافت.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، جشنواره فیلم لندن را مؤسسه فیلم بریتانیا (BFI) برپا میکند و از آن به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی بریتانیا یاد میشود. این دوره از جشنواره با حضور فیلمسازان سرشناس رونق خاصی یافته است که میتوان به حضور برادران کوئن (با فیلم درون لوین دیویس)، جیم جارموش (با فیلم تنها عشاق زنده ماندند) استیون فریرز (با فیلم فیلومنا)، استیو مک کوئین (با فیلم ۱۲ سال بردگی)، آندره وایدا (با فیلم والسا، مرد امید)، عبداللطیف کشیش (آبی گرم ترین رنگ است)، پل گرین گرس (کاپیتان فیلیپس) و الکساندر پاین (با فیلم نبراسکا) اشاره کرد.
مقدمه مترجم:
اگر بخواهیم از سینمای دبور صحبت کنیم پیش از هر چیز به مونتاژ میرسیم. چیزی در مونتاژ هست که اجازه میدهد روندی تاریخی در روایت را اتخاذ کرد. (گذشته از این مهم که تاریخیسازی مانند شمشیری دولبه عمل میکند) و آن به گفتهی آگامبن تکرار و توقف است؛ اما تکرار نه به مثابهی بازتولید (اینجاست که دولبگی این استراتژی رخ مینماید) بلکه به معنای خلقی نو. (...چرا که کارگران مرده بر کارگران زنده حکمفرمایی میکنند-دبور، جامعهی نمایش). و توقف در مونتاژ را دبور برای معنازدایی آنچه که معنادار مینماید استفاده میکند: جدا کردن تصویری از ادامهی دنبالهداری که با آن از پیش تعریف شده است؛ اما مونتاژ را او وارد سینما نکرد، بلکه آن را به گونهای دیگر به کار گرفت. در حقیقت آیزنشتاین بارها پیش از او این تکنیک را به کار برده بود؛ اما این دبور است که با استفاده از مونتاژ "حافظه را تخریب میکند" و این موفقیت را با به کارگیری استراتژی انحراف (detournement) کسب میکند. استراتژی انحراف به کارگیری نوعی از طنز در استفاده از ایدئولوژیهای غالب تلویزیونی و رسانهای برای ضدیت با آنهاست که بار اول لتریستها(Letterist International) آن را مطرح کردند. دبور در سینمایش برای دخالت در کنار هم قرار دادن تصاویر غالب و اتخاذ معنای حقیقی از آنها استفاده کرد. در حقیقت استراتژی انحراف را در سینمای دبور میتوان به نوعی تصادف تلقی کرد. تصادف تصاویری که قدرت غالب آنها را به طور مجزا و بیربط به هم ارائه داده است(برای مثال در جامعهی نمایش، در یک سکانس یک مسابقهی رالی در کنار تصویری از مائو در جشن می 68 در سال بعد از آن در کنار میدان تیان آن من نشان داده میشود. در اینجا گفتار فیلم به استالین و همانندی او با کالاهای دمده شده در لو رفتنش توسط نیروهای به جلو برندهاش اشاره میکند).
ادامه مطلب بازگردان نقدی از گی دبور در مورد گدار؛ نقشِ گدار
تئاتر آن زمان شکل میگیرد که یک گروه نمایشی به هدف ایجاد ارتباط و ارسال پیامی مشخص و هدفمند به گروهی از مخاطبان یا تماشاگران تصمیم به تولید میگیرند و این فرآیندِ هنری زمانی کامل میشود که سیستم ارتباطی فرستنده (گروه نمایشی) و گیرنده (تماشاگران) دارای هدف و بازخوردی مشخص باشد. بدان معنا که پیامی انتقال داده شود و در معرض ارتباط قرار گیرد و در تکمیل سیستم ارتباطی دریافت شده و ادراک گردد. اگر هر اثر هنری را به عنوان یک پدیده ارتباط گیرنده به شمار آوریم، این ارتباط زمانی شکل میگیرد که تمامی عناصر موجود در اثر هنری در مسیری رو به تکامل به تاثیرگذاری در روح و روان تماشاگر منجر شود وگرنه اثر در جایی متوقف میشود و دیگر به ارتباط کامل ختم نمیشود.
ادامه مطلب سیندرلای بدلی: پر رمز و راز، شایعه ساز و پر دیالوگ! / نگاهی به نمایش "سیندرلا" اثری از جلال تهرانیبخش دوم کارگاه انسانشناسی و هنر سه شنبه، 9 مهر ماه 1392 از ساعت 16 تا 20 در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، این کارگاه توسط دکتر اصغر ایزدی جیران استادیار گروه انسان شناسی دانشگاه تهران و مدیر گروه انسان شناسی هنر «انسان شناسی و فرهنگ» در خانة هنرمندان برگزار خواهد شد که علاقهمندان برای اطلاعات بیشتر در خصوص کارگاه میتوانند با شماره 88310463 از ساعت 15 تا 20 تماس بگیرند.
حراج لندنی وابسته به ساتبیز چند روز دیگر با آثاری مربوط به خاورمیانه کار خود را آغاز خواهد کرد.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، «آکشن روم لندن» The Auction Room یکی از موسسات اقتصاد هنر مرتبط با ساتبیز است که حراجهای خود را به صورت آنلاین برگزار میکند؛ این موسسه توسط جورج بیلی و لوسیندا لایث پایه گذاری شده و چند سالی است سعی دارد در حوزهی هنر خاورمیانهای نقشی جدی داشته باشد.
ادامه مطلب تنها پنج روز تا «آکشن روم لندن» مرتبط با هنر خاورمیانه
رخداد Magic of Persia 2013 که هفتمین دورة خود را برگزار میکند، مهرماه به دور نهایی خواهد رسید.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، مجیک آف پرشیا رخدادی سالانه است که با هدف معرفی هنرمندان نوظهور آغاز به کار کرده و امسال هفتمین دورهی خود را پشت سر می گذارد. این دوره آثار منتخبین مجیک، مهرماه، همزمان با هفتهی فریز لندن در رویال کالج به نمایش در میآید.