رسوایی اوراق پاناما دامن چند هنرمند بزرگ حهان را هم گرفت: نام ماریو بارگاس یوسا، نویسنده سرشناس پرویی و برنده نوبل ادبی در سال ۲۰۱۰، ورثه استنلی کوبریک و پدرو آلمودوار، فیلمساز اسپانیایی از اوراق پاناما سر درآورده است. «جولیتا»، تازهترین فیلم آلمودوار آماده نمایش است، اما نشست خبری این فیلم شامگاه گذشته به دلیل رسوایی اوراق پاناما به تعویق افتاد.
ادامه مطلب نام بارگاس یوسا، آلمودوار و کوبریک در میان کلاهبرداران پاناما
ورسیون دوم و گمشده از تابلوی بریدن سر هلفرنس توسط جودی (۱۵۹۸) اثر کاراوادجو ممکن است در گنجینه ی خصوصی یک دلال آثار هنری فرانسوی باشد.
ادامه مطلب آیا نسخه دوم و گمشده تابلوی «بریدن سر هلفرنس توسط جودی» در فرانسه است؟
در پنجمین دوره جشنواره فیلم سبز آثاری از داریوش مهرجویی، کمال تبریزی، خسرو معصومی، ابوالفضل جلیلی، علیرضا امینی و خسرو سینایی به نمایش گذاشته میشود.
ادامه مطلب نمایش آثار فیلمسازان شناختهشده در جشنواره فیلم سبز
«تری گیلیام» که از ۱۷ سال پیش قصد ساخت فیلم سینمایی «مردی که دنکیشوت را به قتل رساند» را داشت، سرانجام این پروژه سینمایی را کلید میزند.
ادامه مطلب تری گیلیام بالاخره «مردی که دنکیشوت را به قتل رساند» را کلید زد
سینما، فرزندِ حلالزاده مدرنیته و سیرِ تاریخیاش است. تاریخی که با یک جهانبینی سکولار و مرکزانگاریِ انسان و عقلاش، از یک سو پیشرفت علمی و درنتیجه تکنولوژیک را سبب شده است، و از سوی دیگر، آن تاریخی را که از بیانِ کلمهگرا (زبانی)، به بیانِ تصویری میل کرده است. همچنین میشود از ویژگی دیگر چنین تاریخی سخن گفت و آن حضور و نمودِ فزاینده سیلان و تحرک است؛ نه فقط حرکت و شتابِ آشکارِ ماشینها و اتوموبیلها، که بیقراری و بیخانمانی خودِ آدمی و ذهناش نیز؛ آن پدیدهای که در قالب مفاهیمی چون «هویت سیال» و «پراکندگی» از آن یاد میشود. میتوان گفت که سینما، برایند این نیروهای تاریخی است؛ اومانیسم، تکنولوژی، تصویر و سیالیّت.
ادامه مطلب شرقی شدگی سینما: درآمدی بر سکوت در سینما