اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اسکار ۲۰۱۷: دور از پیش‌بینی‌ها

 

 

 

هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار بامداد دوشنبه ۲۷ فوریه / ۹ اسفند در حالی برگزار شد که انتظار می‌رفت مراسم آن با روی کار آمدن دونالد ترامپ سیاسی‌تر از این باشد.

 

در این مراسم گروهی از هنرمندان سینما با روبان‌هایی به رنگ آبی بر روی لباس‌های خود شرکت کرده بودند که آن را نشانه‌ای برای اعتراض به سیاست‌های ترامپ عنوان کرده بودند با این‌حال شمار هنرمندانی که این روبان را بر سینه زده بودند چندان زیاد نبود. در طول مراسم جیمی کیمل، مجری کمدین تلویزیون و بازیگر که اجرای مراسم را برعهده داشت یک بار به موضوع نژادپرستی در هالیوود و این‌که آکادمی اسکار سال گذشته به هنرمندان سیاه‌پوست توجهی نشان نداد اشاره کرد و به شوخی گفت از وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری شده وضعیت هالیوود نیز بهتر شده و به سیاهان توجه می‌کند. او یک بار نیز رویکرد ترامپ نسبت به رسانه‌ها را مورد انتقاد و شوخی قرار داد.

 

کمیل در بخشی از مراسم خطاب به رسانه‌ها گفت: «لطفاً اگر کسی از سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز یا هر رسانه‌ای که نام تایمز دارد، اینجاست خواهش می‌کنم اتاق را ترک کند. ما حوصله رسانه تقلبی نداریم!» گائل گارسیا برنال، بازیگر نامدار مکزیکی نیز هنگامی که روی صحنه رفت به موضوع طرح دونالد ترامپ برای کشیدن دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک اشاره کرد و گفت: «به عنوان یک مکزیکی ، به‌عنوان یک آمریکای لاتینی، به‌عنوان یک کارگر مهاجر و به عنوان یک انسان، من با هر نوع دیواری که ما را از هم جدا کند مخالفم.»

 

رسانه‌های خارجی اوج پیام‌های سیاسی هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار را پیام اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی دانستند که با فیلم «فروشنده» برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد.

 

فرهادی در پیام خود با انتقاد از طرح دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور به آمریکا گفت: «متأسفم که امشب با شما نیستم. غیبت من از روی احترام به مردم کشورم و شش کشور دیگری است که توسط قانون غیرانسانی ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اند.»

 

او افزود: «تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.»

 

در میان پیام فرهادی حاضران او را تشویق می‌کردند. اما در بخش توزیع جوایز نیز آن‌گونه که پیش‌بینی‌ می‌شد فیلم «لا لا لند»، ساخته دمین شزل جوایز را درو نکرد و برخلاف انتظار فیلم «مهتاب» که به موضوع همجنسگرایان پرداخته است بهترین فیلم بلند شد. با این حال موفق‌ترین فیلم «لا لا لند» بود این فیلم شش اسکار بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن (اما استون)، بهترین موسیقی متن، بهترین ترانه، بهترین فیلم‌برداری و بهترین طراحی تولید را از آن خود کرد. «لالا لند» در ۱۴ رشته نامزد دریافت اسکار بود.

 

«مهتاب»، ساخته برى جنکینز سه اسکار بهترین فیلم بلند، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (ماهرشالا علی) و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را دریافت کرد و فیلم کم‌خرج «منچستر کنار دریا»، ساخته کنث لورنگان نیز برنده اسکارهای بهترین بازیگر نقش اول مرد (کیسی افلک) و بهترین فیلم‌نامه اصلی (کنث لورنگان) شد.

 

در هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار هنرمندان سیاه‌پوست نیز جوایز مهمی را دریافت کردند. بری جنکیز و ماهرشالا علی، کارگردان و بازیگر فیلم «مهتاب» و وایولا دیویس، بازیگر فیلم «حصارها»، ساخته دنزل واشنگتن که به زندگی یک خانواده فقیر سیاه‌پوست در دهه ۵۰ میلادی می‌پردازد از جمله این هنرمندان هستند.

 

موضوع بی‌‌سابقه‌ای که در مراسم اسکار پیش آمد اعلام برنده بهترین فیلم بلند سال بود که توسط بازیگر قدیمی وارن بیتی انجام شد. او به اشتباه ابتدا نام برنده را «لا لا لند» اعلام کرد و هنگامی که دست‌اندرکاران فیلم روی صحنه آمده و جایزه را دریافت کردند معلوم شد که برنده اصلی، فیلم «مهتاب» است و در اعلام آن اشتباه صورت گرفته است.

 

از دیگر جوایز امسال می‌توان از اسکارهای بهترین تدوین و بهترین میکس صدا برای فیلم «ستیغ‌ اره‌ای»؛ بهترین مستند بلند برای «اُ.جی: ساخت آمریکا»؛ بهترین انیمیشن بلند برای «زوتوپیا»؛ بهترین طراحی لباس برای «هیولاهای شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها»؛ بهترین چهره‌آرایی برای «جوخه انتحار»؛ بهترین فیلم کوتاه برای «آوازخواندن»؛ و بهترین مستند کوتاه برای «کلاه‌سفیدها»، نام برد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما