اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

10 نقل قول از آگوست رودن به مناسبت 176اُمین سالگرد تولدش

 

آگوست رودن مجسمه‌ساز معروف فرانسوی را بیش از همه با دو مجسمه مشهورش «بوسه» و «متفکر» می‌شناسند. رودن و هنر او مدتها افکار عمومی را به خود جلب کرد، درست به همان اندازه که هنر میکل آنژ در عصر خودش چنین کرد. توانایی شگفت‌انگیز رودن را در دگرگونی فرمول‌‌های مرسوم آکادمیک در حیطه سوژه و سبک را می‌توان به وضوح مشاهده کرد. در مجسمه‌‌های او اضطراب و شور بشری به طرزی مؤثر با یکدیگر مرتبط می‌شوند. رودن، با ایجاد سطوح ناهمگون در فیگور‌های برنزی‌اش، که نور را جذب و به شکل نامساوی پخش می‌کنند، مجسمه‌هایی را خلق کرد که معادل حجمی امپرسیونیسم در نقاشی بودند. علاوه بر این، مطالعه جسورانه رودن در موضوعات جنسی - که معاصران وی در لفاف توهمات منزه‌گرایانه بدان می‌پرداختند- رسوایی بی‌‌‌‌سابقه‌ای برای وی به ارمغان آورد. او با ارائه ترکیبات نوین و تکان‌دهنده‌ای از مجسمه‌‌های پیشین رایج (رفتار با اجزاء پراکنده مجسمه به عنوان عضوی کامل) و استفاده از عناوینی که بیشتر به حالات ذهنی اشاره دارند تا روایت‌ها، آثاری خلق کرد که پلی شد به سوی آن چه امروزه هنر مدرن محسوب می‌شود. به هر حال، رفتار انقلابی او با فرم‌‌های بدن انسان ریشه در آموزش رسمی و طراحی سنتی و درک کهن از آناتومی بدن، ترکیب‌بندی و تعادل دارد. 



در هر صورت آرت نت به مناسبت 176اُمین الگرد تولد این هنرمند پرآوازه ده نقل قول از او آورده است که در زیر می‌توانید آن‌ها را بخوانید:

 

1. در باب زمان

 

زمانِ تلف شده اهمیت ندارد اگر شما بتوانید عاقلانه از تجربه‌اتان استفاده کنید.

 

2. در باب هنرمند پنهان

 

در درون شما یک هنرمند پنهان وجود دارد. اویی که علاقه‌ای به اینکه اشیا خود را در زیر نور ماه چگونه به نمایش می‌گذارند، ندارد.

 

3. در باب ابداع

 

من چیزی را ابداع نمی‌کنم. من آن‌ها را دوباره کشف می‌نمایم.

 

4. در باب مجسمه‌سازی

 

مجسمه‌سازی هنر شکاف و کلوخی است که با آن پر می‌شود.

 

5. در باب برهنگی

 

فرم برهنه‌ی مردان به لحظه‌ی خاصی از تاریخ تعلق ندارد. آن یک چیز درونی است و شاید به لذت درونی مردان در چنین نمایان ساختن خود مربوط باشد.

 

6. در باب طبیعت

 

برای یک هنرمند هیچ چیز در طبیعت نمی‌تواند که زشت باشد.

 

7. در باب شور

 

یک هنرمند ابتدا به ساکن باید یک جرقه خلق کند قبل از اینکه او بتواند آتش بیافریند و قبل از اینکه هنر متولد شود. یک هنرمند باید همواره در انتظار مصرف شدن توسط آتشِ مخلوق خود باشد.

 

8. در باب شکیبایی

 

شکیبایی و صبر شکلی از کنش خلاقانه است.

 

9. در باب سهولت و بی‌آلایشی

 

هر اندازه بی آلایش تر و ساده تر باشیم کامل تر از قبل هستیم.

 

10. در باب کار

 

تقدیر ما چیزی به جز کار کردن مدام نیست.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما