نقد فیلم پیشخدمت The Handmaiden ساخته پارک چان ووک / عشق همیشه فاتح است!

 

پس از ساخت اولین فیلم انگلیسی زبان خود، «استوكر»، پارک چان ووک به زادگاه خود، كره جنوبی برای ساخت «پیشخدمت» بازگشته است، تریلری باشكوه و احساساتی و به شكلی تاثیرگذار چندلایه كه به اندازه ساخته قبلی او  در تمام لحظات هیچكاكی و گوتیك باقی می‌ماند. مثل كتاب منبع اقتباس فیلم، Fingersmith نوشته سارا واترز، «پیشخدمت» در سه پرده داستان خود را می‌چیند كه هر یك سطحی تازه را به روایت می‌افزایند و به پیچیدگی كاراكترها، در حالی كه عمقی باورنكردنی به داستان‌هایشان می‌دهد شدت می‌بخشند. 


داستان فیلم در سال 1930 میلادی می‌گذرد. یعنی زمانی که ژاپن بر کره تسلط نظامی پیدا کرده بود. فیلم در مورد یک دوشیزه‌ی ثروتمند ژاپنی به نام بانو هیدکو است که در یک عمارت بزرگ در کنار شوهر خاله‌ی زورگویش که با نام عمو کوزوکی شناخته می‌شود زندگی می‌کند. کار اصلی عمو کوزوکی نویسندگی در زمینه‌ی داستان‌های فاسد و غیر متعارف است و گنجینه‌ای از این نوع کتابها برای فروش دارد. بانو هیدکو که شاهد خودکشی خاله‌ی خود در حیاط این عمارت بوده دچار مشکلات روحی فراوانی است. از طرف دیگر در بخش فقیرنشین کره‌ی جنوبی با دختر جیب‌بُری بنام سوک-هی آشنا می‌شویم که در خانه‌ای مشغول به کار است که در آن به کودکان بی‌سرپرست و گمشده رسیدگی می‌شود تا برای فروش به خانواده‌های ثروتمند ژاپنی آماده شوند. کمی بعد مرد کلاهبرداری به نام فوجی‌وارا به سوک-هی پیشنهاد می‌دهد که به عنوان کنیز به عمارت بانو هیدکو برود و با نقشه‌های برنامه‌ریزی شده کاری کند که بانو هیدکو دلبسته‌ی فوجی‌وارا شود تا پس از ازدواج تمام ثروت وی به این مرد کلاهبردار و بخشی از آن به سوک-هی برسد. فوجی‌وارا به سوک-هی می‌گوید که اگر او با دوشیزه هیدکو ازدواج کند قصد دارد تا پس از این اتفاق به دلیل اختلالات روانیِ بانو هیدکو، وی را برای همیشه در تیمارستان بستری کند. اما زمانی که سوک-هی این پیشنهاد را می‌پذیرد و به عنوان کنیزِ جدید وارد عمارت می‌شود ماجراهای پیش‌بینی نشده‌ای به وقوع می‌پیوندد.. در هر صورت شاید غافلگیركننده‌ترین چرخش در «پیشخدمت» این باشد كه پارك آگاهانه شمایل‌نگاری خود را برای ساخت یكی از زیباترین فیلم‌های رومانتیك سال واژگون كرده است تا این‌ بار به چیزی تازه تبدیل شود.

 

بالشخصه اعتقاد دارم که همه‌ی چیزهای خوب درباره سینمای آسیا در فیلم پارک گنجانده شده اند. یك تریلر اروتیك مهیج و داستانی عاشقانه كه با غافلگیری‌های خوش رنگ و بویش زمان دو ساعت و نیمه خود را  به سرعت سپری می‌كند.  با وجود چاشنی برهنگی و انحراف‌های كلامی برای تماشاگران بزرگسال، فیلم هرگز به روایتی پست و جلف تبدیل نمی‌شود و خشونت، با در نظر داشتن اینكه «پیشخدمت» آخرین ساخته كارگردان «همکلاسی قدیمی/پیرپسر» است، به شكلی اعجاب‌انگیز خارج از قاب رخ می‌دهد. طراحی صحنه فیلم پارك تركیبی از صحنه‌های داخلی با چیدمان غنی و تاریك ویكتوریایی و بی‌وزنی و شناوری چیدمان‌های ژاپنی است. عنوان اصلی فیلم، Agassi به سادگی به معنای «بانوی جوان» است، عنوان انگلیسی فیلم به یك كاراكتر، «پیشخدمت» اشاره دارد و عنوان فرانسوی آن، «دوشیزه» به دیگری. همه چیز بسته به آن است كه چطور به فیلم نگاه كنید. به واقع این در اختیار شما است که کاراکتر اصلیفیلم را کدامیک از این دو بدانید!

 

 

«پیشخدمت» در نهایت به عنوان فرمی از فانتزی تاریخی عمل می‌كند كه در آن عشق فاتح همه چیز است، اما شاید نه از مسیرهایی كه هر كس انتظار دارد. نیمه دوم فیلم وقایع ابتدایی را از نقطه نظری تازه تكرار می‌كند و روابط میان سه كاراكتر را پیش از آنكه یك بار دیگر دگرگون شوند از نو تعریف می‌كند. پارك از آنچه تاكتیك‌های نامطلوب‌اش ممكن است نشان دهند فیلمساز باهوش‌تری است و اگرچه «كنیز» منسجم‌ترین ساخته او به شمار نمی‌آید اما نوعی بینش متمركز و ایده‌آل‌گرا آن را از درون هدایت می‌كند. پارك در عوض برخورد احساساتی با فساد، از آن برای باورپذیر ساختن حیطه اخلاقی كاراكترهایش استفاده می‌كند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر