هالیوود ریپورتر بهترین سریال‌های یک دهه اخیر را انتخاب کرد

ده سریال برتر دهه دوم قرن 21



دبیر بخش تلویزیون هالیوود ریپورتر محبوب‌ترین سریال‌های خود را انتخاب کرد که جای خیلی از سریال‌های بزرگ همچون بازی تاج و تخت میان آن‌ها خالی است


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر با توجه به پایان سال ۲۰۱۹ در کنار انتظار برای انتخاب بهترین‌های سال توسط نویسندگان سرشناس باید منتظر اظهار نظر منتقدان در مورد بهترین آثار یک دهه اخیر نیز بود. در زیر توضیحات دنیل فینبرگ دبیر بخش هالیوود ریپورتر را می‌خوانید:


این دهه را می‌توان زمانه بریکینگ بد، میکسولوژی و عصر لویی نامید. این دوره‌ی سریال‌های انیمیشنی چون بوجک هورسمن، مرد خانواده بود. این زمان فصلی از هانیبال، بهاري از سریال فلیبگ و زمستانی از اچ۸آر بود. زمانه‌ای که انگار هیچ چیزش دنباله‌رو نبود و همه چیزش مطابق گذشته بود.


تلویزیون در این دوران، دوران عجیبی را پشت سر گذاشت بی‌شک در طول عمر بیش از ۷ دهه‌ای خود هیچگاه چنین محصولات بزرگی در یک دهه ساخته نشدند و شاید بتوان گفت حجم محصولات بد آن هم زیاد بوده است.

مولفه‌‍‌های انتخاب برای این فهرست شروع پخش بیشتر سریال از ۱ ژانویه ۲۰۱۰ تا پایان سریال در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ است. صرف نظر از اینکه بهترین فصل خود را در چه تاریخی سپری کرده‌اند. به این صورت است که سریال مردان دیوانه با وجود شروعش از ۲۰۰۷ واجد شرایط حضور در فهرست است.

 


در زیر ۱۰ سریال محبوب هالیوود ریپورتر را بشناسید:

۱۰- چیزهای بهتر Better Things
 یکی از شگفتی‌های جمع‌و‌جور شبکه FX که لویی سی.کی خالق آن است. سی.کی در ساختن کمدی‌های شخصیت محور متبحر است. او در این راه با پاملا ادلون همراه شده که سریال اقتباسی آزاد از زندگی واقعی خود ادلون است که نقش اصلی سریال را در کنار مایکی مدیسون، هانا الیگود، الیویا ادوارد و سلیا امری بازی می‌کند پخش سریال در سال ۲۰۱۶ شروع شد و فصل چهارم آن برای سال ۲۰۲۰ در حال ساخت است.


۹- آتلانتا Atlanta
سریال کمدی دیگری که آن هم پخش خود را در سال ۲۰۱۶ از شبکه فاکس آغاز کرد و چهارمین فصل آن سال دیگر پخش خواهد شد. سریالی که دونالد گلاور را به عنوان خالق و بازیگر اصلی پشت خود می‌بیند و در همان سال اول برنده جایزه بهترین فیلم کمدی گلدن گلوب شد. گلاور خود سریالش را چنین توضیح می‌دهد: «ماموریت اصلی‌ام با این سریال این بود که به مردم نشون بدم که سیاه‌پوست بودن چه حسی داره. چیزی که اصلا قابل‌توضیح دادن نیست. یه جورایی فقط باید احساسش کرد».


۸- بازماندگان The Leftovers
سریالی در سه فصل از تام پروتا و دیمون لیدلوف که اقتباسی از رمان پروتا برای HBO است و می‌توان آن را شاهکار حیرت انگیزی از بیگانگی مخاطبان دانست. تلاشی ناراحت کننده، هولناک و تاسف بار از حذف ۲ درصد جمعیت جهان. «بازماندگان» هرچیزی که از یک داستان دلهره‌آورِ رازآلودِ غم‌انگیز بخواهید را در خود دارد. این سریال با پرداخت پُرجزییات و کاملِ شخصیت‌هایش، آنها را با شما نزدیک می‌کند و سپس، هر بلای جان‌سوزی که دلش می‌خواهد سرشان می‌آورد. جاستین تروکس نقش اصلی سریال را بازی می‌کند.


۷- Halt and Catch Fire
 انتخاب نام عجیب «Halt and Catch Fire» برای این سریال، اشاره به یک دستور معروف برنامه‌نویسی است که منجر به از کار افتادن موقت cpu شده و به تبع آن سیستم نیاز به راه اندازی مجدد پیدا می‌کند. این دستور در ابتدا مختص کامپیوترهای آی‌بی‌ام 360 بوده که در ادامه گسترش یافته است. کریستوفر کنت‌ول در کنار کریستوفر سی.راجرز، طراحی داستان و کارگردانی «Halt and Catch Fire» را بر عهده دارند.


در «Halt and Catch Fire» یک مدیر جاه طلب و جوان با نام جو مک‌میلن، تیم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک شرکت دسته چندم کامپیوتری را در راستای تحقق اهدافش بکار می‌گیرد. گوردون کلارک و کامرون هوو، بازوان دست‌یابی او به اهدافش هستند. گوردون یک مهندس سخت افزار افسرده است که با تحریک مک‌میلن، گام در راه طراحی نوعی از کامپیوترهای قابل حمل می‌گذارد. کامرون هوو نیز یک استعداد برنامه نویسی هرز شده است که علی‌رغم عادات رفتاری عجیب و غریبش، مسئولیت کد‌نویسی سخت افزارهای تولیدی گوردون را بر عهده می‌گیرد.


6- بوجک اسب‌نما Bojack Horseman
سریال BoJack Horseman یک سریال کارتونی است با صداپیشگی ویل آرنت، آرون پل و الیسون بری قصه‌ آن در دنیایی جریان دارد که انسان‌ها و حیوانات که حشرات و ماهی‌ها هم شامل آن می‌شوند در کنار هم زندگی می‌کنند. سریال بوجک هورسمن هجویه‌ای بر اتفاقات درون هالیوود است و حقایق زشت و خشن آن را بی‌پرده نشان می‌دهد. حقایقی چون کم اهمیت بودنِ ارزش هنری آثار و در عوض کلیدی بودن نقش سرمایه و ارتباطات در موفقیت بازیگر و فیلم؛ یا سو استفاده‌های جنسی که یادآور جنبشی به اسم me too است. بوجک هورسمن پخش خود را از سال 2014 در نتفلیکس آغاز کرده و طبق گفته خالق آن رافائل باب وکسبرگ و نتفلیکس احتمال زیاد در فصل ششم  و سال 2020 به پایان خواهد رسید.

 

5- 30 برای 30 30 for 30

یک مستند تاریخی از شبکه ورزشی ESPN که به دنیای دورن و بیرون ورزش می‌پردازد. ابتدا به صورت 7 فیلم مستقل در سالگرد 30 سالگی این شبکه چنین مستندهایی در سال 2009 پخش شد و پروژه جاه طلبانه بیل سیمونز و کانر شل تغییر و به یک سریال تبدیل شد. این سریال وقایع جالبی چون تاثیر مخدر کلمبیایی بر فوتبال آمریکای جنوبی تا وقایع زندگی اجی.سیمپسون مشهور را در بر می‌گیرد. این بهترین برنامه‌ای است که در ESPN من را مجذوب خود کرده است.

 

4- بریکینگ بد Breaking Bad

با وجود گذشت دو فصل و رسیدن به این دهه همچنان می‌توان بریکینگ بد ساخته وینس گیلیان از شبکه AMC را بتوان در این فهرست قرار داد. اثر شگفت انگیزی که همیشه در یاد می‌‌ماند با اپیزودهای مختلف به یاد ماندنی از بازی برایان کرانستون و آرون پل. فصل چهارم این سریال را می‌توانم بهترین و محبوبترین این دهه‌ام قرار دهم. حتی فرانچایزی از این سریال یعنی بهتر به سول زنگ بزنی نیز سریال خوبی درآمد.

 

3- مردان عصبانی Mad Men

دنیای تبلیغاتی عجیب دهه 1950 در این سریال شگفت انگیز که سه فصل اول آن با بازی خوب جان هم در دهه پیشین پخش شد و به راحتی با همان سه فصل در میان 5 سریال محبوب دهه قبل من بود و حال با وجود پخش چهار فصل دیگر آن در این دهه از AMC می تواند سومین سریال محبوب من در این دهه نیز قرار گیرد. سریالی که سه بار برنده بهترین سریال درام گلدن گلوب شد و بازیگران زیادی چون الیسون بری، الیزابت ماس، کریستینا هندریکس، آرون استتون را در کنار جان هم به سینما معرفی کرد.

 

2- تطهیر Rectify

سریالی از ری مک کینان که از سال 2013 پخش آن از نتفلیکس آغاز شد و تا سال 2016 طی 4 فصل ادامه داشت. داستان درباره‌ی مردی به اسم دنیل هولدن (با بازی ادن یانگ) است که پس از ۲۰ سال زندانی‌بودن و انتظار برای قصاص به خاطر اتهام به آزار و اذیت و قتل دختری در دوران جوانی‌اش آزاد می‌شود. حالا او باید پس از سال‌ها زل زدن به دیوارهای سفید سلولش، به دنیایی برگردد که در نبود او خیلی تغییر کرده است. درحالی که مردم شهر هم به چشم یک قاتل آزاد به او نگاه می‌کنند.

 

1- پارک‌ها و تفریحات  Parks and Recreation

سریال دیگری از نتفلیکس که پخش آن از 2009 آغاز و سال 2015 طی هفت فصل به پایان رسید. فصل اول سریال یک شروع خوب و در فصل دوم با شیب خوبی بهبود هم می‌یابد اما در فصل سوم به کمال می‌رسد و دهه‌ای را آغاز می‌کند که ادامه دوران طلایی پرستیژ ضدقهرمانانه تلویزیون به شمار می‌رود. مایک شر خالق این اثرنشان می‌دهد شرایط سیاسی پایان دوره اوباما چگونه راه ترامپ را هموار می‌سازد. او همچون فرانک کاپرا اساسا امیدوار است. امی پوهلر در نقش لسلی نوپ بازی خوبی به یاد گذاشته است.

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر