«هنری ماتیس: برش‌ها» در گالری MOMA نیویورک


در اواخر دهه‌ 40 هنری ماتیس، برش کاغذ را به عنوان مدیوم هنری اول‌اش انتخاب کرد. و قیچی اصلی‌ترین ابزار کارش شد. او کاری اساساً جدید را ابداع کرد که «برش» نام گرفت. در این روش، ماتیس ورق‌هایی رنگی را با قیچی می‌برید و آ‌ها را با فرم‌هایی مختلف بر روی زمینه‌ی اثری که انتخاب کرده بود، می‌چسباند تا نهایتاً بتواند اثری آبستره و انتزاعی از کنار هم‌گذاشتن این ورق‌های رنگی خلق کند.


«هنری ماتیس: برش‌ها» یک ارزیابی مجدد با نگاهی نوآورانه به قسمت‌های اصلی اثرهای برشی ماتیس است. نمایشگاهی شامل حدوداً صد برش به همراه مجموعه‌ای از طراحی‌ها، کتاب‌های مصور، شیشه‌های رنگ‌آمیزی شده و منسوجات با موضوعات مرتبط برش‌ها که به صورتی گسترده و وسیع این روزها در گالری MOMA به نمایش گذاشته شده است. این آثار از مجموعه‌های شخصی و عمومی در سراسر جهان قرض گرفته شده است تا یک‌جا در این گالری عرضه شوند. اما آخرین باری که مخاطبان نیویورکی به تماشای برش‌ها رفتند به سال 1961 بازمی‌گردد. یعنی زمانی که برش بسیار بزرگ «استخر» (1952) در موزه‌ی هنرهای معاصر نیویورک به نمایش گذاشته شد. به تازگی «استخر» نیز به عنوان محوریت نمایشگاه مذکور به گالری MOMA اضافه شده است. این نمایشگاه همچنین با بر گزاری جلساتی تحقیقاتی در جهت بررسی‌های بیشتر در مورد مسائل فنی مربوط به نگهداری آثار، همراه است. مواردی شامل متدها و مواد خامِ مورد استفاده‌ی هنرمند، جنبه‌های زیست‌محیطی، زمان نمایش، بافت سطوح در معرض نمایش، جابجایی و از این قبیل.
نمایشگاه همچنین تلاش دارد تا تنش‌های پنهان در زوایای مختلف برش‌ها را از میان رنگ‌ها، طرح‌ها و خطوط آن استخراج ‌کند.
در این نمایشگاه کاتالوگ‌های تصویری و یک کتاب مخصوص کودکان نیز عرضه ‌می‌شود.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر