حجت امانی دوران معاصر و باستان را در گالری شیرین بهم پیونده داده است

 

انسان و فرشتگان نقاشی های حجت امانی

نمایشگاه آثار حجت امانی باعنوان «انسان و فرشتگان» در گالری شیرین بر پاست. در این نمایشگاه20 تابلو با تکنیک ترکیب مواد به نمایش درآمد.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، امانی خلق این آثار را از چهار سال پیش آغاز کرده و در تمام آنها انسان‌ها با بال‌های رنگی نشان داده شده‌اند که تاکیدی برای بازگشت دوباره صفات نیک انسانی در دنیای ماشینی معاصر هستند. یکی از صاحب نظران برجسته هنر در توصیف آثار حجت امانی که در گالری شیرین به نمایش گذاشته شده است،

عنوان کرد که او در مجموعه انسان و فرشتگان توانسته دوران معاصر و کهن را به یکدیگر پیوند بزند.

 

این تابلوها دوره‌های مختلفی از نقاشی ایرانی را متبلور می‌کنند و به همین دلیل در برخی از آنها شاهد صورت‌ها و نشانه‌هایی از نگارگری هستیم که به انسان معاصر ختم می‌شوند.

 

همچنین در روز افتتاحیه محسن وزیری مقدم به عنوان یکی از چهره‌های مطرح نقاشی، هادی هزاوه‌ای نقاش و مدرس دانشگاه و حمید کشمیرشکن از منتقدان و نظریه‌پردازان هنری از آثار امانی در گالری شیرین بازدید کردند.

 

در همین حال ادوارد لوسی اسمیت، مورخ تاریخ هنر، نقاش و منتقد سرشناس انگلیسی در بخشی از یادداشت خود که بر آثار حجت امانی نوشته، گفته است: حجت امانی آن چیزی راکه معاصر می‎نامیم، بدان چیزی که بسیار کهن و باستانی نام داشته، گره زده است که ریشه در فرهنگ اسلامی دارد.

 

او در ادامه یادداشت عنوان کرده است: باور به فرشتگان از اجزای ایمان در اسلام است همانگونه که مهمترین تجلی آن جبراییل است که قران را بر محمد می‌آورد. بنابراین جای تعجب نیست که فرشتگان بارها در هنر ایرانی متجلی شده‌اند همانطور که در نقاشی‌های دوره صفوی به خوبی قابل رویت هستند. آنچه که حجت امانی انجام می‌دهد حمایت از این باورها با تکنولوژی مدرن و جهانی امروزی است. او با استفاده از دوربین و پرده‌ای منقوش و ساده مردم را تشویق می‌کند به سمت فرشته شدن بروند.

 

اسمیت که بسیاری از ایرانیان او را با کتاب «آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم» می‌شناسند، در بخش دیگری از تحلیل خود از آثار امانی گفته است: این فضا و موقعیت‌هایی را که او برنامه‌ریزی می‌کند به سوژه‌هایش فرصت می‌دهد تا کاملا خودشان باشند. با دیدن این عکس‌ها توان انسان را خواهیم دریافت. حتی زمانی که احساس کنیم انسان فرشته‌ها مرد و دو شکست خورده روی زمین دراز شده‌اند. آنها به مانند نشانه‌های کمال آرزوی نوع بشر باقیمانده‌اند و رهروانی‌ برای حرکت به سمت کمال زندگی و حقیقت هستی هستند.

حجت امانی متولد۱۳۵۷درلرستان و دارای کار‌شناسی ارشد در رشته پژوهش هنر است. او مراحل فوق ممتازی در هنر خوشنویسی را نیز گذرانده و تاکنون در بیش از ۲۰نمایشگاه گروهی و انفرادی در داخل و خارج کشور مانند ترکیه، آلمان، انگلستان، لیتوانی و..شرکت کرده است. یکی از عکس‌های محیطی او نیز درحراج بونامز لندن با قیمت۲۶۴۰دلار به فروش رفته است. در فرودین سال جاری نیز موزه هنرهای معاصر لس‌آنجلس اثر «هبوط» وی را خریداری کرد.

علاقمندان برای دیدن نمایشگاه حجت امانی می‌توانند تاهفدهم اردیبهشت به گالری شیرین واقع درخیابان۱۸،خیابان ولنجک مراجعه کنند.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر