خالق آخرین نمایش فیلم درگذشت

پیتر باگدانوویچ

 

کارگردانی که با ساخت فیلم‌های چون «آخرین نمایش فیلم» و «ماه کاعذی» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان هالیوود در دهه ۱۹۷۰ به شهرت رسید، در ۸۲ سالگی درگذشت.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، پیتر باگدانوویچ فیلمساز مشهور آمریکایی روز پیش در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.



این کارگردان که فیلم‌های مطرحی چون «آخرین نمایش فیلم» و «چه خبر دکتر؟» را در کارنامه داشت همچنین بازیگر سریال‌هایی چون «سوپرانوها»، «سیمپسون‌ها» و «بیل را بکش ۱ و ۲» بود.



باگدانوویچ که مانند اسکورسیزی به‌عنوان یکی از کارگردان‌های مکتب قدیم سینمای آمریکا مطرح بود، مانند همتایانش در موج نوی فرانسه کارش را با نقد سینمایی و تحصیل در زمینه کارگردانی شروع کرد و یکی از کارگردان‌های نسل‌اول از آنهایی بود که به عنوان عشق فیلم شناخته می‌شدند و با توجه به زبان سینما بزرگ شدند. گفته می‌شود وی در دوران جوانی خود ۴۰۰ فیلم تماشا کرده بود. از این نسل بعدها اسپیلبرگ و متاخرتر از آن‌ها کوئنتین تارانتینو را می‌توان نام برد.


از باگدانوویچ به عنوان منتقدی ارزشمند یاد می‌شود که با الهام از سینمای فرانسه بر کارگردان به عنوان یک مولف تاکید داشت و بسیاری از آمریکایی‌ها به دلیل نوشته‌های تخصصی وی در این زمینه کارگردانی فیلم را جدی‌تر گرفتند. وی بسیاری از این نوشته‌ها را در مجله اسکوایر منتشر می‌کرد و از مجموعه این مقاله‌های کتابی با عنوان «تکه‌های زمان» در سال ۱۹۷۳ منتشر شد.



وی با ساخت «آخرین نمایش فیلم» که با اقتباس از رمانی از لری مک‌مورتری ساخته شد سال ۱۹۷۱ موفق به کسب ۸ نامزدی اسکار از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد و یک سال بعد با کمدی «چه خبر دکتر؟» که به سبک یک فیلم کمدی از هاوارد هاکس ساخته شده بود که دو تن از بازیگران آن دوران یعنی باربارا استرایسند و رایان اونیل در آن بازی کرده بودند، شهرتش را تثبیت کرد. این فیلم پس از «پدرخوانده» و «ماجراجویی پوزیدون» سومین فیلم پرفروش سال ۱۹۷۲ شد.



فیلم بعدی وی «ماه کاغذی» در سال ۱۹۷۳ نیز که فیلمی سیاه و سفید با بازی رایان اونیل بود جایزه اسکار را برای بازی دختر ۹ ساله رایان اونیل در این فیلم کسب کرد.



«نیکل ادئون»، «شما اینجایید»، «نفرت‌انگیز» و «آقای حسادت» از دیگر فیلم‌های وی هستند.



آخرین فیلم باگدانوویچ به عنوان کارگردان «این شکلی خنده‌دار است» در سال ۲۰۱۴ بود که اوون ویلسون، کاترین هان و جنیفر آنیستون بازیگرانش بودند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر