نشست نقد و بررسی فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی؛ باز هم پرسش از منابع مالی نشست را به حاشیه کشاند

فیلم غلامرضا تختی



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، نشست خبری فیلم «غلامرضا تختی» با حضور بهرام توکلیکارگردان، سعید ملکان تهیه کننده، ستاره پسیانی، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، حمیدرضا آذرنگ بازیگران، امیرحسین قاسمی صداگذار، رشید دانشمند صدابردار، میثم مولایی تدوین گر، امیر ملک پور طراح لباس، پیمان مقدم طراح صحنه ،محمدرضا منصوریمجری طرح و با اجرای فرزاد حسنی- مجری در آخرین سانس اولین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه برگزار شد.



بهرام توکلی در ابتدا این نشست گفت: عذرخواهی می کنم بابت تاخیر در مسائل فنی که باعث شد اکران فیلم به تاخیر بیفتد.



او درباره وجود یک شخص برای روایت فیلمش گفت: یکی از وجوه پررنگ زندگی تختی بحث ورزش است. وجود یک گزارشگر ورزشی که روایتگر شخصیت او باشد، می تواند پیوند دهنده این روایت باشد. مجموع تصمیم های فرمی و مضمونی باعث شد که این انتخاب اتفاق بیفتد.


در ادامه سعید ملکان گفت: از آقای مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی عذرخواهی می کنم.من اطلاعی از تغییر زمان اکران نداشتم. مشکلات فنی سر خروجی گرفتن باعث شد که زمان گرفته شود و فیلم دیر برسد. هیئت انتخاب تقریبا تمام فیلم را دیده بود فقط بحث ویژوال فیلم  مانده بود.



ملکان در مورد گریم امیر جدیدی گفت: دوستی و همکاری ما ادامه دارد. مشکل جدیدی بحث گریم بود.جدیدی نقش تختی را بازی نکرد اما اخلاقش مثل تختی بود.خوب است این ها را یاد بگیریم.



بهرام توکلی در ادامه در مورد ساختار مستندگونه فیلم گفت: این که فیلم از قصه خالی بود را قبول ندارم. ما تلاش کردیم در مورد نکاتی که از زندگی ایشان هم مستنداتی وجود داشت بپردازیم.



در ادامه نشست خبری فیلم «غلامرضا تختی» حمیدرضا آذرنگ در مورد بازیگر نقش تختی در این فیلم گفت: معتقدم بزرگترین بازیگران ایران هم نمی توانستند لبخند و صداقت بازیگر نقش تختی را به این راحتی در فیلم نشان دهد.



وکلی در مورد نحوه مرگ تختی و خودکشی او در فیلم گفت: ما می خواستیم به این مورد اشاره کنیم که همیشه به این پرداخته می شود که تختی خودکشی کرده یا کشته شده، درحالیکه آن چیزی که مهم است نحوه زندگی تختی است که آن را ماندگار کرده است. پس ما آمدیم و در اول فیلم به این سوال پاسخ دادیم و بعد به زندگی تختی پرداختیم. هرکس که در مورد زندگی تختی تحقیق کند در نهایت به این پاسخ در مورد مرگ او می رسد.منابع و مستندات هم دراین مورد زیاد است.



بهنوش طباطبایی از دیگر بازیگران این فیلم در نشست خبری حضور یافت و در مورد حضورش در فیلم تختی گفت: من بعد از دو سال تصمیم گرفتم که فعالیت داشته باشم. وقتی آقای ملکان با من تماس گرفتند و من را برای حضور در این پروژه دعوت کردند،به دلیل رفاقت 17- 18 ساله با آقای ملکان و کار کردن با آقای توکلی و همچنین به دلیل علاقه قلبی به شخصیت آقاتختی حضور در این فیلم را بدون خواندن فیلمنامه قبول کردم.



    ماهور الوند در پاسخ به انتقادی مورد نحوه تکراری بودن فن بیانش گفت: من این ایراد را قبول دارم و حتما روی فن بیانم کار خواهم کرد تا این اشکال برطرف شود.



ملکان در پاسخ به این سوال که به عنوان فیلمساز رانتی شناخته می شود و آیا از این مورد ناراحت نمی شود گفت: آدم از دروغ و تهمت ناراحت نمی شود. من نمی دانم چه رانتی وجود دارد.


ملکان در مورد ادعاهایی در خصوص دریافت وام از موسسه فارابی و مسائل دیگر گفت:اسنادش را بیاورید تا بتوانیم با هم صحبت کنیم. ما از بنیاد فارابی وام نگرفتیم، مشارکت بوده است، سه و نیم میلیارد هم نبوده است.



ذرنگ نیز در این باره بیان کرد: چرا دوست داریم از هم گاف بگیریم و برخورد شخصی کنیم. اگر مشکلی با ملکان دارید به فیلم او چه کار دارید. شما به عنوان هنر دوست اگر 10 میلیارد به شما دهند می توانید یک سکانس این فیلم را تولید کنید. جریان فیلم سازی را در ایران سخت کرده اند. یک تشکر ساده آنقدر دشوار نیست. احساس می کنم پیش از این در کشورهای هالیودی قدم زدید که به راحتی چنین اثری را کنار می گذارید و درباره این فیلم چنین صحبت می کنید.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر