اختصاصی

  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...
هدیه میرزاده

هدیه میرزاده

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سمت در آکادمی هنر: مدیر گالری رج

عرصه های فعالیت: ترجمة متون هنری، نویسنده آکادمی هنر از 1392، مُد و پوشاک، تئاتر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

اصغر فرهادی

 

اصغر فرهادی کارگردانی است که بیشترین موفقیت را در تاریخ سینمای ایران کسب کرده، شاید سیاست جهانی برایش چندان جذاب نباشد؛ اما سیاست جهانی به او علاقه‌مند است. در 27 ژانویه سال 2017 کمتر از یک هفته به اینکه «فروشنده» هفتمین فیلم فرهادی برای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان کاندید شود؛ رئیس جمهور ترامپ فرمان اجرایی 13769 -که این فرمان بیشتر به ممنوعیت‌هایی برای مسلمانان شناخته می‌شود- را امضا کرد. تحت این فرمان، شهروندان هفت کشور اکثرا مسلمان، از جمله ایران، از ورود به ایالات متحده برای مدت 90 روز منع شدند. در برهه‌ای که رئیس جمهور جدید چهره خود را با "چه جهنمی در حال وقوع است" به تصویر می‌کشید؛ برای فرهادی که یک متفکر حوزه خصایص انسانی به حساب می‌آید و فیلم‌های پایان بازش در مورد خطوط اشتباه در جامعه ایران توسط مخاطبان جهان مورد پذیرش قرار گرفته بود؛ دستور ترامپ تیرخلاصی به اخلاق و تعقل بود. در بیانیه‌ای که دو روز بعد از خبر منع از سوی فرهادی منتشر شد، او تصمیم خود بر تحریم اسکار را رسمی کرد و همچنین به تاریخ تحقیر دوجانبه که در مقابل خصومت‌های آمریکا-ایران قرار دارد اشاره کرد.

ادامه مطلب چطور کارگردان بزرگ ایرانی ایهام اخلاقی را هنرمندانه می‌سازد؛ مطلب مفصل و آغشته به گفت‌وگوی نیویورک...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 نشست نقد و بررسی روز روشن

سینمای ایران رو به افول است و این را جشنواره‌ی فجر که آیینه تمام قد سینمایمان شده نشان می‌دهد. سال گذشته پس از دیدن فیلم‌های فجر همه دم از حال وخیم سینما می‌زدند کسی جدی نگرفت و باز هم باید بگوییم که سال بعدی نیز سال خوبی را سینما پشت سر نخواهد گذاشت.

ادامه مطلب یادداشت فیلم‌های روز سوم تا پنجم - از روز روشن تا حوض نقاشی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

آسمان زرد کم عمق

جشنواره فیلم فجر در دو روز نخست هیچ برگ برنده‌ای نداشته است. فیلم خاصی نتوانسته نظر اغلب منتقدان را جلب کند. هیچ کس، هیچ کجا که بازیگران سرشناسی را داشت مخاطبان زیادی را به برج میلاد کشاند؛ اما فیلم با یک روایت غیر خطی نادرست حوصله همه را سر برد. سؤالی که ممکن است برای اغلب ما در کسوت خبرنگار و نویسنده جلب شود این است که چرا این همه بازیگر سرشناس باید در یک فیلم حتی در نقش‌های فرعی باشند و هیچ کارکرد خاصی نداشته باشند. چرا آتیلا پسیانی فقط 1دقیقه بیاید و اسلحه بفروشد و تمام. نقش رضا کیانیان آن‌قدر نقش کلیدی نبود که بازیگر دیگر آن را ایفا کند و ...

ادامه مطلب یادداشتی بر دو روز اول سی و یکمین جشنواره فیلم فجر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

فیلم طبقه حساس

کمال تبریزی پس از توقیف دو فیلم پاداش و خیابان‌های آرام که هر دو ستایش شده است به سراغ یک همکاری مشترک دیگر با پیمان قاسم خانی رفته است تا شاید بتواند خاطره فیلم خوب‌شان یعنی مارمولک  را زنده کنند. این محصول کمدی ولی به هیچ وجه راضی کننده نیست و در کل در کارنامه تبریزی حرفی برای گفتن ندارد. شاید عوامل فیلم از خندة تماشاگران خود راضی باشند ولی آیا خنده ملاک یک فیلم خوب و بد است؟

 

ادامه مطلب نگاهی به فیلم طبقه حساس / از سری یادداشت های فجر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

نقد و بررسی بوسیدن روی ماه

جلسه نقد و بررسی فیلم بوسیدن روی ماه به کارگردانی همایون اسعدیان، همراه با اکران فیلم روز شنبه ۶ آبان از ساعت 16 الی 19:30 و با حضور دکتر حمید رضا شعیری، دکتر هاتفی، مجید رحیمی جعفری، صادق رشیدی و دکتر بهمن نامور مطلق در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر شعیر­ی موضوع اصلی بحث را زبان و نشانه در سینما و به ویژه این رویکردها در فیلم دانست. ایشان در ادامه به تشریح سه نگاه در باب گفتمان فیلمی پرداختند:۱- نگاهی که نقشی منفعل را به مخاطب می دهد ۲- نگاهی که فیلم را با توجه به پیچیدگی با عناصر فرهنگی دیگر آن را یک جریان گفتمانی می‌داند، جریانی که بیننده خواه، ناخواه با آن درگیر می شود و در آن شرکت می کند. ۳- نگاه سوم که رویکردی بینابینی است و نقشی نسبی را به بیننده می‌دهد. ایشان در ادامه به شکاف بین نسل‌ها ودر عین حال درون نسلی به تصویر کشیده شده در فیلم اشاره کردند و آن را مورد تحلیل قرار دادند.

ادامه مطلب گزارش اختصاصی آکادمی هنر از اولین نشست نقد سینمایی معاونت پژوهشی خانه‌ی هنرمندان مختص فیلم «بوسیدن...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)

 

 

رابرت دنیرو و جین روسنتال

 

جشنواره فیلم ترابیکا Tribeca Film Festival جشنواره‌ای است که در سال ۲۰۰۲ توسط رابرت دنیرو و جین رزنتال در واکنش به رویداد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های مرکز تجارت جهانی و به منظور همدردی با بازماندگان واقعه در محله ترایبکا منهتن بنیان گذاشته شد. این جشنواره پس از چند سال برگزاری و به‌ویژه در ششمین دوره آن تبدیل به جشنواره‌ای به نسبت معتبر و بین‌المللی شد. امسال ترابیکا سیزدهمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد. به همین بهانه در یک مطلب سعی شده است ده فیلم مهم آن معرفی شود.

ادامه مطلب همه چیز از جشنواره فیلم ترابیکا 2013 Tribeca Film Festival
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.75 (6 رای)

 

 

 

 

فیلم گذشته اصغر فرهادی

اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی با یک فیلم جذاب که در عین حال یک اثر کمی تصنعی به نظر می‌رسد به جشنواره کن آمده است. گذشته یک رابطه‌ی عاشقانه مثلثی میان ماری، احمد و سمیر است. ماری (با بازی برانیس بژو) در رابطه با شوهر ایرانی‌اش احمد (با بازی علی مصفا) که مدت زیادی جدا از او زندگی کرده، به مشکل خورده است و رابطه جدیدی را در مدت دور بودن با سمیر (با بازی طاها رحیم) آغاز کرده است.

ادامه مطلب نگاهی به فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی / درامی موفق با روابطی پیچیده و البته کمی تصنعی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)

پایان خوش میشائیل هانکه

 

پس از بردن نخل طلا و جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان برای خوانش اندوه‌برار و ملالت‌آور کهنسالی، میشاییل هانکه پنج سال پس از" عشق" با یک درام به مراتب ملایم‌تر که قادر به تفکیک مخاطبان است، به کن بازگشته است. «پایان خوش» تماشاگران را درون خانه‌ی خانواده‌ی ثروتمندی از هیولاصفتان (لارنتزها) می برد که ثروتشان از ساخت و سازها در فرانسه مثل کوه پشتوانه است. اگر داستان آشنا به نظر می‌رسد؟ برای اینکه پیش از این بارها و بارها این داستان ساخته شده است. با این حال ترفند هنرمندانه‌ی گوتیک اروپایی هانکه و بازی خوب بازیگرانش ایزابل هوپر و ژان لوئی ترنتینیان، سبب به روزرسانی مدرن و حس و حالی از طنز سیاه در آن دارد.

ادامه مطلب نقد فیلم پایان خوش Happy End؛ درام جدید میشائیل هانکه در تقبیح زندگی اشرافی فرانسه

تحلیل رویکرد

  • مرگ در برابر رانه‌ی مرگ

    از مؤلفه‌های سینمای دوشان ماکاویف (Dušan Makavejev) علاوه بر مؤلفه‌ی اصلی موج سیاه سینمای یوگسلاوی (اخذ هویت از سمپتوم به­ جای اخذ هویت از سامان نماد...

بانک اطلاعات هنری