اختصاصی

  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...
دکتر مجید رحیمی جعفری

دکتر مجید رحیمی جعفری

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

باران کوثری و کارن همایونفر

اسب حیوان نجیبی است ترسیم‎گر دنیای امروزمان، جامعه‎مان، تهران‎مان و از همه نزدیک‎تر یک شب از پیرامون­مان است که در دل پایتخت می­گذرد. اتفاقاتی که به دلیل جمع شدن و به توان رسیدن آن‎ها –فیلم و کارگردان را- محکوم به سیاه‎نمایی کرده‎اند.

ادامه مطلب زیبایی‎شناسی گروتسک در اسب حیوان نجیبی است
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.75 (2 رای)

 

 امین حیایی در قلاده های طلا

در ابتدای تحلیلم لازم می‎دانم نکاتی را در مورد تحلیل فیلم قلادههای طلا ساخته ابوالقاسم طالبی به عنوان پیش‎درآمدی الصاق کنم.

ادامه مطلب تحلیل انتقال اطلاعات دراماتیک و جامعه‎شناسی دریافت در «قلاده‎های طلا»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

مصطفی زمانی و آنا نعمتی در آل 

 

فیلم آل اولین ساخته بهرام بهرامیان کارگردان سریالهای مشق شب و ساعت شنی به تهیه کنندگی علی معلم در ژانر تریلر و ترسناک میباشد. در مورد این فیلم اغلب به حواشی ژنریک و مقایسه آن با نمونه های غربی پرداختند و به همین صورت ارزش های آن را نادیده گرفتند. با اینکه آل از فیلمنامه خوبی بهره نمی برد اما نکات مثبتی در کلیت آن وجود دارد که لازم می دانم آنها را تحلیل کنم. این فیلم با توجه به عنوانش به یک موجود خیالی در اساطیر می پردازد. «آل نام دیوی مادینه -پری بدکار- در خرافات زنانه که به شب ششم جگر زچگان بَرَد و آنان را هلاک کند. بیماری که زن نوزاده را تا شش روز پس از وضع حمل رسد.»(1)

ادامه مطلب آل: اساطیری و روانکاوانه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

آزمایشگاه حمید امجد

فیلم آزمایشگاه اولین ساخته‎ی حمید امجد را می‎توان از لحاظ فرم، نوعی پیشنهاد از سوی او مورد نظر داشت که مخاطب را به  نگاهی متفاوت به بیان پیش‎فرضش فرا خواند.

ادامه مطلب آزمایشگاه: پیشنهادی برای نگاهی دیگر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 
فیلم برخورد خیلی نزدیک را در ماهنامه «فیلم‎‎نگار»، «صنعت سینما» و کتاب فیلمنامه فیلم برخورد خیلی نزدیک از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‎ام. در این نوشته قصد تکرار مکررات نداشته و تنها به عنوان‎بندی آغازین برخورد خیلی نزدیک خواهم پرداخت.[1] در عنوان‎بندی فیلم نزدیک‎ترین رابطه بین دو زبان کلامی و زبان تصویری ایجاد می‎شود. عنوان‎بندی فیلم می‎تواند جهانی جزء از جهان کل فیلم ارائه دهد. در فیلم‎های مختلف بارها شاهد این قضیه هستیم که عنوان‎بندی جذابی در نظر گرفته شده که به هیچ وجه سنخیتی با فضای فیلم نخواهد داشت.

 

برخورد خیلی نزدیک 

 
ادامه مطلب دریچه / تحلیلی بر عنوان‎بندی «برخورد خیلی نزدیک»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 

 شب.داخلی.خانه سیدرضا «نمایی از پشت درب اتاق عاطفه و امیر(درب بسته است). فضا تنها روشنایی خود را با نور اتاق سیدرضا می گیرد. سکوت خاصی بر خانه حاکم است. دوربین به فضای خالی خانه تراولینگ می‎کند تا اینکه به اتاق سیدرضا می‎رسیم. او مشغول مطالعه درس‎های حوزوی است ... »

ادامه مطلب تحقق معنا در دریایی از غیاب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

در اولین مواجهه با اثری که به سیره و صورت انبیاء الهی (ع) می‎پردازد یک مسئله اصلی طرح می‎گردد.  مرز بین هنر و واقعیت در خلق چنین آثاری کجاست؟ کدام باید مبنی قرار گیرد تا معقول محسوس شود؟

 

ملک سلیمان

ادامه مطلب وقتی معقول محسوس می‎شود
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.30 (5 رای)

ترومای سرخ اسماعیل میهن دوست

میهن دوست در دومین ساخته بلند سینمایی خود از قطعه شعری از «نیما یوشیج» استفاده می‌کند. "زردها بیهوده قرمز نشدند". در این شعر از نیما ما با یک قرمزی روبه‌رو هستیم که نشانه‌ای از طلوع و یک سرخی حین غروب طرف هستیم که خورشید زرد جای خود را به سرخی غروب می‌دهد. زمان اصلی فیلم نیز در یک روز می‌گذرد از زمانی که زردی خورشید رو به سرخی غروب می‌رسد. «ترومای سرخ» یک فیلم شهری است و نگار (با بازی پریوش نظریه) شخصیت اصلی قصه با اتومبیل خود در حال کارهای روزمره در بستر شهر در روز سالگرد آشنایی با ایرج (رضا کیانیان) و روز ادای یک قول است.

 

ادامه مطلب نقد فیلم ترومای سرخ به کارگردانی اسماعیل میهن دوست، زردها بیهوده قرمز نشدند

تحلیل رویکرد

  • مرگ در برابر رانه‌ی مرگ

    از مؤلفه‌های سینمای دوشان ماکاویف (Dušan Makavejev) علاوه بر مؤلفه‌ی اصلی موج سیاه سینمای یوگسلاوی (اخذ هویت از سمپتوم به­ جای اخذ هویت از سامان نماد...

بانک اطلاعات هنری