Loading...

مطالب ویژه

    نمایش «شبح اپرای تهران» به طراحی و کارگردانی علی ساسانی‌نژاد از 28ام دی ماه تا 17ام بهمن ماه ...
Detail
    «خانه‌ی کاغذی» داستان خانواده‌ای است در خانه‌ای تقریباً ویران، نزدیکِ مرز که واپسین لحظات پیش ...
Detail
    اشاره: «هم‌هوایی» سال گذشته، طی سه نوبت: فروردين و ارديبهشت [در سالن حافظ تهران]، خرداد [در ...
Detail
خطا
  • JLIB_DATABASE_ERROR_FUNCTION_FAILED
مقالات

مقالات (27)

«نخستین ریشه‌­های ملودرام را در نمایشنامه‌های اخلاقی و سنت شفاهی قرون وسطی می‌توان یافت، اما در قرن نوزدهم ملودرام واکنشی است در برابر انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب صنعتی. در اوایل دهة 1800 بورژوازی پس از انقلاب عزم دفاع از حقوق تازه یافته‌اش را در برابر اشرافیت خودکامه داشت. به باور پیتر بروک با ظهور بورژوازی به‌مثابة طبقه‌ای متمکن امر و نهی اخلاقی جایگزین بینش تراژیک شد. موضوع اصلی ملودرام خانواده و ارزش­های اخلاقی است. از این­رو ملودرام از بورژوازی در برابر فئودالیزم دفاع می‌کرد. چه بسیار حکایت­ها که سخن از هتک حرمت دوشیزه‌ی طبقه متوسط از سوی اشراف‌زادهء ثروتمند بدسرشت می‌راندند. از این بابت کش‌مکش طبقاتی به قلمرو امور جنسی واپس رانده­ می‌شد و خود را از طریق سوءاستفاده جنسی یا تجاوز متجلی می‌ساخت. ملودرام در مقام یک ژانر هم‌دوش با سرمایه‌داری قرن 19 انکشاف یافت- و این سرمایه‌داری نیاز به خانواده را مطرح کرد، خانواده‌ای که از طریق نظام وراثت، به حفاظت از دست­آوردهای تازه‌یافتة بورژوازی (از جمله دارایی‌ها) می‌پرداخت» (هیوارد، 1386: 296). 

 سیندرلا نام آخرین اثر جلال تهرانی است که در سالن اصلی تئاتر شهر از شهریورماه 1392 در حال اجراست. نمایشی که گویا مخاطبان‌اش یا طرفدار یا مخالف سرسخت آن هستند. نمایشی بسیار پردیالوگ که پر از راز و رمز است و مخاطب در پی کشف نمادها و تأویل‌های شخصی است.

 

ویتسک» رضا ثروتی و همکارانش به شدت فنی است، از دکور غیرعادی آن گرفته تا صداسازی و حرکات غیرعادی و لباس‌ها و گریم به‌شدت اغراق‌آمیز، از آویزان شدن بازیگران از سقف تا اسکیت‌بازی کردن بر صحنه‌ای که اصلا شکلش مانند میدان‌های اسکیت در پارک‌هاست.

«دنيا هميشه تنها جهاني مصنوع است، آنچه جهان نفساني مي ناميم، همان شر است در جهان مصنوع و آن چه شر مي ناميم، تنها ضرورتي زودگذراست در رشد ما»
    

 

 

 

رضا ثروتي را در حوزه تئاتر، كارگردان با ذوق و توانايي مي دانم. برداشت نسبتا آزاد او از نمايشنامه «وويتسگ» گئورك بوخنر، به اجرايي ديدني، متفاوت و حرفه يي تبديل شده است. قابليت هاي نمايشي اين متن خوب نوشته شده بوخنر و ابعاد دراماتيك و رواني شخصيت اصلي اش باعث شده كه تاكنون برداشت هاي مختلفي در سينما و تئاتر از آن صورت گيرد.

 

 

 

داستان تردید و پرسش‌های پیچیده و فلسفی شاهزاده دانمارکی را، به واسطه مؤلفه‌های قدرتمند ساختار آن، می‌توان با تغییر معادلات روایت در پیرنگ و شخصیت به سادگی در ظرف و قالبی دیگر قرار داد و با همان جذابیت و قدرت چند صد سال پیش به اجرا گذاشت. کافی است ساختار را بشناسیم و اولویت‌ها را در روایتی جدید تغییر دهیم و پس از همه اینها براساس تحلیل و دیدگاهی مشخص معادلات را عوض کنیم. در این صورت هملت را می‌تواند شکسپیر روایت کند یا چرم شیر یا گوران! نمایش می‌تواند جهان هملت باشد یا دنیای افلیا یا کابوس‌های بیمارگونه گرترود!

تبلیغات