پیش به سوی اسکار 2019؛ شماره 1: شانس‌های اصلی بازیگری نقش اصلی مرد

شانس های بازیگری اسکار 2019



با توجه به نزدیک شدن به اعلام فهرست نامزدهای اسکار اقدام به معرفی شانس‌های اصلی اسکار خواهیم کرد تا مخاطبان با شانس‌های اصلی فصل جوایز آشنا شوند.



در این مجموعه یادداشت‌ها که شماره یک آن با فاصله 2 ماهه تا اعلام نامزدها منتشر شده است شانس‌ها بر اساس اعلام نشریات گوناگون و البته سایت‌های معتبر معرفی شانس‌های اسکار و بهره‌مندی از تجارب منتقدان سینمای آکادمی هنر جمع آوری شده‌اند. در قسمت بازیگری در نود و یکمین دوره مراسم اسکار 10 شانس معرفی می‌شوند که شانس بردلی کوپر نسبت به رقبا بیش از دیگران است.



1-    بردلی کوپر (ستاره‌ای متولد شده)
جشنواره فیلم ونیز بود که منتقدان از شانس بردلی کوپر برای بردن اسکار بازیگری و البته زوج او لیدی گاگا سخن گفتند. کوین لالی از فیلم اینترنشنال ترکیب زوج کوپر و گاگا را فوق العاده خواند و هر دو را لایق اسکار دانست. آلونسو دورالده از نشریه رپ معقتد است بردلی کوپر و لیدی گاگا در کنار یکدیگر یک دینامیت هستند. لیاه گرینبلات از اینترتینمنت ویکلی سنگینی بار فیلم را روی کوپر می‌داند که از آن سربلند بیرون آمده است. جسیکا کیانگ از پلی لیست نیز معتقد است ستاره‌ای که در واقع درون این فیلم واقعا متولد شده، همان بردلی کوپر است. مایکل نوردین نیز از ایندی وایر در مورد کوپر می‌نویسد او یکی از پرشورترین اجراهای خود را در این فیلم به نمایش گذاشت. این‌ها بخشی از ستایش‌ها از بردلی کوپر است.



2-    رایان گاسلینگ (نخستین انسان)
درخشش گاسلینگ از سال 2004 با «دفترچه یادداشت» شروع شد و دو سال بعد کاندید اسکار برای نیمه نلسون شد. او در فیلم‌های ولنتاین آبی و درایو نیز بسیار درخشید اما بالاخره مجدد برای «لا لا لند» نامزد اسکار شد. او یکبار دیگر در فیلم شزل درخشیده و منتظر اعلام فهرست نامزدی اسکار است. در این فیلم گاسلینگ نقش نیل آرمسترانگ را بازی کرده که نخستین انسانی بوده که بر ماه قدم نهاده است. پیتر بردشاو در مورد او در گاردین نوشته است؛ گاسلینگ یک تصویر مردانه، موقر و شایسته از آرمسترانگ را به اجرا در می‌آورد، مردی آرام و خوددار فاقد آن ذوق احساساتی که ویژگی دهه 1960 است.



3-    ویگو مورتنسن (کتاب سبز)
فیلم پر سر و صدای جشنواره تورنتو که ویگو مورتنسن را برای نامزدی سومین جایزه اسکار معرفی کردند. زوج مورتنسن و ماهارشالا علی در این جشنواره بسیار ستایش شدند و هر دو را منتقدان شانس اسکار دانستند. پویایی و تناقض در بازی این زوج سبب شده است ترکیبی عالی در فیلم به وجود آید. مورتنسن اولین بار با سه گانه ارباب حلقه‌ها خودش را به عنوان یک چهره بسیار جدی در بازیگری معرفی کرد و در تاریخ خشونت هنر بازیگری‌اش را به رخ کشید اما دو نامزدی او برای جوایز اسکار با فاصله بسیار رخ داد؛ پیمان‌های شرقی در 2008 و کاپیتان شگفت انگیز در 2016. او برای کتاب سبز تا به این‌جا در جشنواره بوستون جایزه بازیگری اصلی را برده و باید منتظر ماند و دید در رقابت با کوپر می‌تواند اسکار بگیرد یا باز هم ناکام خواهد ماند.



4-    اتان هاوکی (اولین اصلاح شده)

5-    رمی مالک (بوهمین راپسودی)
رمی مالک از آن استعدادهای بازیگری است که با نقش‌های کوتاه از سال 2004 در تلویزیون و بعضا سینما بالا آمد تا بالاخره ستاره «آقای روبوت» شود. او در «آقای روبوت» شگفت انگیز بود اما دو نامزدی گلدن گلوب او برای همین سریال در مقابل رقبای قدرتمندش او را ناکام گذاشت. اولین نقش تاثیرگذار او در سینما بی‌شک نقش فردی مرکوری رهبر گروه کویین در موسیقی و ترانه شاهکار بوهمین راپسودی است که نام فیلم نیز از آن برگرفته شده است. گرچه منتقدان به فیلم روی خوشی نشان ندادند اما بازی مالک را در آن ستودند. مالک اگرچه شانس بردن اسکارش بسیار پایین تر از مورتنسن و کوپر است اما اولین نامزدی اسکار او دور از ذهن نیست.


6-    هیو جکمن (رقیب پیشتاز)
هیو جکمن بیشتر برای نقش وولورین قهرمان مجموعه فیلم‌های مردان ایکس شناخته می‌شود و کمتر توانسته در یک فیلم درام درخشش داشته باشد او تنها نامزدی خود در جوایز اسکار برای فیلم «بینوایان» که یک موزیکال بود کسب کرد. بنجامین لی از گاردین معقتد است جکمن با بازی در نقش سناتور بدنام ایالت متحده امریکا در فیلمی که درباره اخلاق و انسانیت در سیاست و اتاق خبر است چنان نقش آفرینی دارد که مخاطب را به فکر فرو می برد. البته او پس از ستایش مجدد از جکمن از جی کی سیمون برای نقش مکمل نیز تعریف و تمجید می‌کند. جکمن که در نقش‌های موزیکال (که سال گذشته نیز برای برترین شومن کاندید گلدن گلوب شد) و اکشن درخشیده باید منتظر ماند و دید نقش سختِ گری هارت در فیلم جیسون رایتمن نازمد اسکار خواهد شد یا خیر.



7-    جان دیوید واشنگتن (کلنزمن سیاه)
پسر دنزل واشنگتن بزرگ شانس این را دارد که با فیلم اسپایک لی بتواند از زیر سایه نام پدر خارج شود. او اولین بار سال 1992 جلوی دوربین همین اسپایک لی در «مالکوم ایکس» در نقش یک دانش آموز رفت و حال با سریال بالرز توانست خود را در مقام یک بازیگر جا بیاندازد. کلنزمن سیاه بی‌شک اولین فیلم مهم سینمایی اوست که نقش اصلی ایفا کرده و قرار است با گروه کوکلس کلان‌ها مبارزه کند.



8-    متیو مک‌کانهی (ریک پسر سفیدپوست)
مک‌کانهی که برای بازی فوق العاده‌اش در فرد مبتلا به ایدز اسکار فیلم خریداران باشگاه دالاس نقش اصلی را گرفت سال جاری نیز شانس نامزدی در اسکار را دارد اما شانس بردنش کمتر از رقباست. او در فیلم «ریک پسر سفیدپوست» نقش پدری بی‌خیال و بی‌مسئولیت را بازی می‌کند که به فروش اسلحه مبادرت می‌ورزد. فیلم نظر منتقدان را نتوانسته جلب کند و حتی مک کانهی نیز در هیچ جایزه یا جشنواره مهی نتوانسته جایزه‌ای را کسب کند.



9-    لوکاس هجز (بن بازمی‌گردد و پسر پاک شد)
هجز ۲۱ ساله از سال ۲۰۰۷ مشغول به بازیگری است و در چند سال اخیر نقش نوجوان فیلم‌های مهم سینما را بازی کرده و در فیلم «منچستر کنار دریا» در ۱۹ سالگی نامزد اسکار نقش مکمل مرد شد. هجز که خیلی زود در سینمای مهم آمریکا جای باز کرده در فیلم‌های مهم دیگری چون لیدی برد و سه بیلبورد بیرون از ابینگ میزوری دیده شد. او در جشنواره‌ها و جوایز آکادمی‌های مختلفی برای سه بیلبورد ... تحسین شد و حال سه فیلم مهم در فصل جوایز دارد که در دو فیلم «بن باز می‌گردد» و «پسر پاک شد» می‌تواند نامزد دریافت اسکار نقش اصلی شود.



10-    چدویک بوزمن (پلنگ سیاه)
برخی سایت‌ها از فشارهایی به آکادمی اسکار برای اهمیت دادن به فیلم پلنگ سیاه خبر داده‌اند. این‌که به فیلم‌های رنگین پوستان بیشتر اهمیت بدهند و بعید نیست اگر نام جان دیوید واشنگتن در فهرست نامزدهای بازیگری مرد دیده نشود نام بوزمن دیده شود. او که اولین بار در فیلم ۴۲ درخشید اولین ابرقهرمان سیاه پوست تاریخ سینما نیز به شمار می‌رود. او برای این فیلم در برخی جوایز نه چندان مهم کاندید شده و باید منتظر ماند و دید آیا او یا واشنگتن کدام در فهرست ۵ نفره قرار خواهند گرفت.

 

در این بین بی‌شک جای بن فاستر برای «ردی برجای نگذار» در نقش افسری پریشان حال که از انسان‌ها دوری می‌کند و کریستین بیل در نقش دیگ چنی برای فیلم vice خالی است. شاید با نزدیک شدن به مراسم اسکار و بردن چند جایزه یکی از این دو نام بتوانند به شانس‌های اصلی نزدیک شوند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر