نمایش تک‌نفره‌ی یک آواره‌ی فلسطینی در بریتانیا

 

 

احمد طوباسی، از فلسطین که تا دیروز سلاح بدست می گرفت امروز به تئاتر روی آورده است و این روزها در بریتانیا در نمایشی یک نفره به روی صحنه می رود.


به گزارش آکادمی هنر و به نقل از آکادمی هنر، نمایشی که وی اجرا می کند آمیزه ای است از کمدی و تراژدی؛ نمایشی که تلاش می کند تا تناقض های نهفته در زندگی یک جوان فلسطینی در سرزمینی اشغال شده را بنمایاند.

 

آقای طوباسی در اردوگاه آوارگان در فلسطین بدنیا آمد، در ۱۷ سالگی سلاح بدست گرفت، دستگیر شد و چهار سال را در زندان اسرائیل گذراند و در ۲۱ سالگی از زندان آزاد شد.

 

او می گوید وقتی که سلاحش را زمین گذاشت نمی خواست دوباره آن را بردارد. وی می افزاید که شبه نظامیان فلسطینی به سراغش آمدند و گفتند که «سلاحت منتظرت است» اما من در دل می گفتم «نه، خدای من، نمی خواهم دوباره به آن زندگی باز گردم.»

 

احمد طوباسی می گوید اکنون که به تئاتر روی آورده تفاوت فاحش زندگی امروز و دیروز خود را حس می کند، حسی که پیشتر به آن فکر نمی کرد و اهمیتی نمی داد.

 

او می گوید بیشتر آنچه که در صحنه می بینید «زندگی خود من است» دیروز «شلیک و جنگ و بمب و انفجار هیجان انگیز بود و نمی دانستم و فکر نمی کردم که عادی نیست، امروز اما آن را چیزی عجیب و دیوانه وار می بینم.»

 

عنوانی که آقای طوباسی برای نمایش تک نفره خود برگزیده «و من اینجایم» است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر