اپرای آلیسون؛ شاهکار مارن ماره در اپرا کمیک پاریس

 

 

اپرا کمیک پاریس که نزدیک به دو سال به دلیل بازسازی تعطیل بود، درهای خود را به روی علاقمندان اپرا می گشاید. اپرای «آلیسون» شاهکار مارن ماره، آهنگساز فرانسوی هم عصر لویی چهاردهم به مناسبت بازگشایی رسمی، در این اپراخانه به روی صحنه می رود.

 

اپرای «آلسیون» اثر مارن ماره، پس از ۲۵۰ سال، بار دیگر در پاریس به روی صحنه رفته است. اپرا کمیک پاریس میزبان اجرایی از شاهکار آهنگساز فرانسوی قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی است. مارن ماره (Marin Marais)، اپرای «آلسیون» را در اوایل عصر روشنگری نوشته است. این اپرا داستان عشق «آلسیون»، دختر اِئول، خدای بادها و سِئیکس، پادشاه تراشین را روایت می کند.

 

جوردی ساوال، آهنگساز اهل کاتالان می گوید که از ۵۰ سال پیش، زندگی حرفه ای اش را به موسیقی ماره اختصاص داده و رهبری ارکستر این اپرا برایش دستیافت بزرگی بوده است. او می گوید: «زندگی حرفه ای ام از سال ۱۹۶۵، همراه با موسیقی مارن ماره در دنیای باروک گذشته است. از مدتها پیش رویایم این بود که جهان شاعرانه موسیقی ماره را به روی صحنه ببرم.»

 

اپرای «آلسیون» به مناسبت بازگشایی اپرا کمیک پاریس در سالن «فاوار» در«اپرا کمیک» پاریس اجرا می شود. این اپرا خانه حدود ۲۰ ماه به دلیل بازسازی تعطیل بود. 

 

لوییز موآتی، کارگردان هنری این اجرا از این حسن تصادف می گوید: «همه ما از اینکه اپرای آلسیون، به مناسبت بازگشایی رسمی “اپرا کمیک” در اینجا اجرا شد خوشحالیم. چون ایده اصلی ما در صحنه پردازی این اثر این بود که به جلوه های ویژه تئاتری توجه ویژه ای بکنیم، به این ترتیب با این اجرا در اینجا توانستیم ایده مان را عملی کنیم.»

 

او می افزاید: «جلوه های ویژه تئاتری را ملوانان بوجود آورند که اولین تکنیسینهای صحنه بودند. به همین دلیل است که امروز در تئاتر همان خرافاتی وجود دارد که روی قایق هست: مثلا هیچوقت نباید واژه “طناب” را به زبان بیاورید. حضور دنیای ملوانان در این اپرا بخوبی حس می شود، چون دریا در صحنه های مربوط به طوفان حضور دارد. به همین دلیل، کارگردانی این اپرا فرصت مناسبی بود که ارتباط میان دنیای دریانوردی و تئاتر را نشان بدهیم.» لئا دزاندره، خواننده صدای متزو سوپرانو نقش «آلسیون» را در این اجرا ایفا می کند. خواننده فرانسوی- ایتالیایی امسال جایزه بهترین خواننده را در بخش «صداهای لیریک» در مسابقات موسوم به «ویکتوآر دو لا موزیک» در فرانسه از آن خود کرد. 

 

خواننده ۲۳ ساله می گوید: «جوردی ساوال از نظر کیفیت صدا دقت زیادی از ما انتظار دارد به خصوص در مورد صدای غیر ویبراتو که مشخصه موسیقی باروک است. این کار نیاز به تلاش زیاد دارد چون صدا به طور طبیعی ارتعاش دارد و وییراتو است بنابراین باید خیلی صدایتان را کنترل کنید.»

 

آهنگساز اهل کاتالان شهرتش را مدیون ساخت موسیقی فیلم «همه صبحهای جهان» است. این فیلم (Tous les matins du monde) ساخته آلن کونو داستان زندگی مارن ماره را روایت می کند.

 

او می گوید: «خوانندگی اپرا ترکیبی است از اجرای دکلمه، داستان گفتن و آواز خواندن. مهم است که بین همه اینها توازن برقرار شود. در این صورت است که صدای خواننده احساسات شنونده را بر می انگیزد و همه چیز باید واقعی به نظر برسد. اگر صدای موسیقی تصنعی باشد احساسات به مخاطب منتقل نمی شود. اگر اپرایی از موتسارت را اجرا کنید و اجرایتان موفقیت آمیز نباشد، مردم می گویند: “فلانی رهبر ارکستر بدی است”. هیچکس نمی گوید که رهبر ارکستر متوسطی است. اما اگر اثری را که کمتر شناخته شده است، رهبری کنید و بخوبی از پس این کار برنیایید، خواهند گفت: عجب آهنگساز کسالت آوری! کشف دوباره اپرای “آلسیون” فرصتی است برای شناختن نبوغ مارن ماره.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر