گالری مژده میزبان نکوداشت مهدی سحابی

نکوداشت مهدی سحابی

 

آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی سحابی هم‌زمان با دهمین سال درگذشت این هنرمند، به مدت دو هفته پیاپی در گالری مژده برپا می‌شود.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از ایسنا، بخش نخست این نکوداشت عصر روز جمعه (۲۴ آبان‌ ماه) برگزار می‌شود که تلاش دارد در قالب فیلم و سخنرانی ابعاد شخصیت ادبی و هنری زنده‌یاد سحابی را واکاوی کند و سپس عصر جمعه (اول آذر ماه)، نمایشگاهی از آثار دیده نشده مهدی سحابی در گالری مژده رونمایی می‌شود.



مجید سحابی، برادر زنده‌یاد مهدی سحابی در این زمینه توضیح داده است: ۱۰ سال از درگذشت مهدی گذشته و ما هر سال به‌ صورت خانوادگی مراسمی برای بزرگداشت او برگزار می‌کردیم، اما امسال تصمیم گرفتیم این مراسم جنبه عمومی‌تر داشته باشد و پس از صحبت با مژده طباطبایی (مدیر گالری مژده)، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم انجام شد.



سحابی ادامه داد: بر این اساس عصر روز جمعه (۲۴ آبان ماه) تعدادی از دوستان مهدی که بر روی آثار او شناخت دارند از منظرهای هنری و ادبی به بررسی این آثار می‌پردازند. در عین حال بخش‌هایی از فیلم بلند «پس از ۱۰ سال» که به سفارش خانواده سحابی توسط سروش میلانی‌زاده ساخته شده، در همین روز به نمایش درمی‌آید. در این فیلم هنرمندان، نویسنده‌ها، گالری‌داران و کسانی که با مهدی ارتباط داشتند درباره کارهای او صحبت می‌کنند.



همچنین مژده طباطبایی، مدیر گالری «مژده» نیز درباره بخش نمایشگاهی گرامی‌داشت مهدی سحابی گفته است: ما تلاش کردیم در نمایشگاه «پس از ۱۰ سال» از همه دوره‌های کاری او چند اثر را در این مجموعه داشته باشیم و آثاری از مجموعه‌های ماشین قراضه‌ها، دیوارنوشته‌ها، صورتک‌های کاغذی، پرتره‌ها، فیگورها و...در این نمایشگاه ارائه می‌شود.



طباطبایی افزود: همه این آثار متعلق به خانواده سحابی است و به غیر از یکی دو اثر که سال‌ها پیش در کتاب آثار ایشان توسط نشر نظر به چاپ رسیده بود، سایر آثار جایی دیده نشده‌ و نخستین بار است که به نمایش درمی‌آیند.



او درباره دلیل جدایی مراسم نکوداشت از افتتاحیه نمایشگاه نیز توضیح داد: قصد داریم در مراسم بزرگداشت مهدی سحابی که عصر ۲۴ آبان برگزار می‌شود به وجوه مختلف ادبی، ژورنالیستی و هنری ایشان بپردازیم. قرار است کارشناسان به‌طور مفصل درباره ترجمه‌ها، نقدها و نوشته‌های ایشان صحبت کنند و در بخش دیگری هم به آثار هنری ایشان توسط کارشناسان هنری پرداخته ‌شود. به همین دلیل فکر کردیم اگر مراسم نکوداشت از افتتاحیه نمایشگاه جدا باشد کیفیت کار بالاتر می‌رود و حاضران بر روی مسائلی که مطرح می‌شود تمرکز بیشتری دارند.



مراسم بزرگداشت مهدی سحابی روز جمعه (۲۴ آبان‌ماه) ساعت ۱۷ تا ۱۹ و نمایشگاه «پس از ۱۰ سال» از روز جمعه (اول آذر) در گالری «مژده» به نشانی سعادت‌آباد، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ شروع شده و تا هشتم آذر ادامه خواهد داشت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر