آیا باید از آثار گرافیتی با تصویب یک قانون فدرال حفاظت کرد؟

 

آیا باید از آثار گرافیتی با تصویب یک قانون فدرال حفاظت کرد؟ این پرسشی است که هیئت منصفه دادگاهی در نیویورک پس از یک دادرسی سه هفته‌ای در مورد آن تصمیم خواهد گرفت. این پرونده‌ را ۲۱ هنرمند علیه یک بساز بفروش ثروتمند گشوده‌اند.


محل مناقشه آنها ساختمان Pointz است که زمانی از جذاب‌ترین مناطق شهر بود؛ یک ساختمان عظیم پوشیده از گرافیتی‌هایی با رنگ‌های شاد و با مهارت اجرا شده، که در سطح بین‌المللی مورد توجه بود.

 

برای بیست سال جری وولکوف از هنرمندان گرافیتی دعوت می‌کرد تا کارهایشان را روی دیوارهای مجتمع صنعتی او اجرا کنند، و به قول وکیل هنرمندان، این ساختمان را «به بزرگترین موزه فضای باز آثار اجرا شده با اسپری» تبدیل نمایند. اما در سال ۲۰۱۴ وولکوف پس از پوشاندن دیوارها با رنگ سفید، ساختمان را تخریب کرد، و راه را برای ساخت برج‌های مسکونی تجملی چند میلیون دلاری گشود.

 

اکنون هنرمندان او را برای دریافت خسارت مورد تعقیب قضایی قرار داده‌اند، و این استدلال را مطرح می‌کنند که باید به آنها فرصت بیشتری برای نجات کارهایشان، پیش از شروع عملیات تخریب، داده می‌شده است. آنها از اعضای هیئت منصفه خواسته‌اند که یک ماده قانونی کمتر شناخت شده را مورد توجه قرار دهند؛ قانون مصوب ۱۹۹۹ با عنوان «حقوق هنرمندان تجسمی» که می‌گوید باید از آثار هنری، به شرط آنکه اهمیت و اعتبارشان مورد تایید باشد، حفاظت شود.

 

اعضای هیئت منصفه باید به یک تصمیم جمعی در مورد اهمیت هر یک از آثار گرافیتی کار شده روی دیوار برسند و اینکه آیا پوشاندن آنها با رنگ سفید موجب ناقص شدن کارها شده، و در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا به اعتبار و شهرت هنرمندان لطمه زده است یا خیر؟ ۵Pointz تا زما تخریبش خانواده‌ها، معلمین، گردشگرها و هنرمندان را به خود جلب می‌کرد و میزان ارتکاب جرایم در منطقه را کاهش داده بود. به گفته وکیل هنرمندان، شاکیان می‌کوشند تا هنرمندان خیابانی را وارثان و اخلاف اساتید قدیمی اروپا معرفی کنند. مدرس دانشگاه نیویورک و متخصص هنر معاصر، رنه وارا، معتقد است ۵Pointz با نمازخانه سیستین میکلانژ متفاوت نیست بلکه تنها با مدیوم دیگری کار شده است. اما وکیل وولکوف معتقد است هنرمندان می‌دانستند قرار بر تخریب ساختمان بوده است و می‌افزاید هیچ مدرکی دال بر اینکه هنرمندان شغل، پول یا فرصت‌های خود را از دست داده باشند وجود ندارد، و بلکه برعکس ۵Pointz باعث ارتقای کار و موقعیت آنها شده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر