نمایشگاه اختصاصی آثار کتی ویلکس در نیویورک

 

 

 گالری MoMA PS1 نخستین نمایشگاه اختصاصی آثار کتی ویلکس در نیویورک را برگزار نموده است. این بزرگترین نمایش کار هنرمند تا به امروز، حدود ۵۰ اثر از کلکسیون‌های عمومی و خصوصی از اروپا و امریکای شمالی را در کنار آثار جدید در معرض دید قرار می‌دهد.


برای بیش از دو دهه، کتی ویلکس مجموعه آثاری را خلق کرده است که به آداب و رسوم زندگی می‌پردازد، و نقاشی‌ها، طراحی‌ها، مجسمه‌ها و اشیای روزمره، که بعضا تغییراتی در آنها داده شده، را تلفیق می‌کند. چیدمان‌های ویلکس که غالبا در آنها از محصولات روزمره، پس مانده‌های خانگی و مواد رها شده در محیط‌زیست شهر گلاسگو استفاده شده، پیش پا افتادگی زندگی روزمره را به کهن الگوهای جامع‌تری نظیر تولد، ازدواج، پرورش فرزندان و مرگ مرتبط می‌کنند. این ترکیب امور شخصی و جهانشمول همزمان با مکاشفه‌ای در کُنه کار هنرمند است، که تجربیات ذهنی عمیقا احساس شده را نمایش می‌دهد، در حالی که بر ماهیت اساسا شخصی آفرینش هنری اصرار دارد. ویژگی متمایز چیدمان‌های منفرد و نمایشگاه‌های بزرگتر ویلکس، آرایش و ترکیب اشیایی است که همزمان متزلزل و دقیق، و شکننده و بی‌رحمانه به نظر می‌رسند. او اغلب کارهای قدیمی‌تر را با ترکیب‌های جدیدی بازآفرینی می‌کند، و اخیرا همین رویکرد را در طراحی نمایشگاه‌های انفرادی‌اش هم به کار گرفته است.

 

وی با بهره‌گیری از برخی عناصر آثار موجودش و ترکیب آنها به شکل یک اینستالیشن جدید، ساختار گذشته نگر این گونه نمایشگاه‌های مروری بر آثار هنرمندانی که در میانه راه هستند را وارونه می‌کند، تجربیات گذشته و حاضر را در هم می‌آمیزد و قواعد تاریخ هنر که می‌کوشد کار او را در یک توالی روشن تفسیر کند، به چالش می‌کشد. با اجتناب از قاب کردن آثار یا دیگر شیوه‌های مرسوم نمایش کار، ویلکس بر تعامل مستقیم با کارش تاکید می‌کند. از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود با فراغت میان کارهایی قدم بزنند که مرز و حدود آنها همیشه مشخص و واضح نیست، و این امر توجهات را نسبت به روابط متغیر میان عناصر متنوع در کار او بیشتر جلب می‌کند. کتی ویلکس در سال ۱۹۶۶ در بلفاست، ایرلند شمالی، متولد شده و در گلاسگوی اسکاتلند زندگی و کار می‌کند. وی در مدرسه هنر گلاسگو و دانشگاه اولستر تحصیل کرده است. ویلکس نماینده اسکاتلند در بی‌ینال ونیز سال ۲۰۰۵ و در سال ۲۰۰۸ نامزد دریافت جایزه ترنر بوده است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر