حرکت هوشمندانه یا فرصت سوزی، فیلم خروج کمتر از 12 ساعت قاچاق شد

فیلم خروج ابراهیم حاتمی کیا



زمانی که تهیه کننده و سرمایه گزار تازه ترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا از اکران اینترنتی اثرشان در شرایط قرنطینه سخن گفتند، از حرکت آن‌ها استقبال و چند فیلم دیگر به دنبال آن آمادگی خود را اعلام کردند، اما ماجرا آن طور که می‌خواستند پیش نرفت و خیلی زود با تبعاتش روبه‌رو شدند.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، نسخه قاچاق «خروج» آن هم با کیفیت خوب در دسترس همگان قرار گرفته و شاید بعید نباشد چندی دیگر از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شود. با وجود علم بر این مسئله که حق کپی رایت در ایران به هیچ وجه جدی گرفته نمی‌شود، تهیه کننده و سرمایه گزار فیلم اقدام به عمل عجیبی کردند. اگر تا پیش از این از حرکت جالب و نو فیلم «خروج» یاد می‌شد بی‌شک نامش بعدها با یک فرصت سوزی بزرگ یاد خواهد شد.



نکته جالب اینکه سید محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری ساعتی پیش این مسئله را قابل پیش بینی خواند و از لزوم فرهنگ سازی سخن گفت. این مشخص است دوستان نه تنها اشتباه بزرگ را نپذیرفتند بلکه معتقدند حتی اگر روی نتفلیکس هم عرض می‌شد با همین مسئله مواجه می‌شدند.


جالب است بدانید نتفلیکس خودش فیلم را در عرضه قرار می‌دهد و نیاز به قاچاق آن در کشورهایی که دسترسی دارند نیست. شخص با خرید حق اشتراک نتفلیکس فیلم‌هایی که روی پرده سینما -با سرمایه‌گزاری نتفلیکس هستند- را نیز می‌تواند مشاهده کند. قوانین سفت و سخت کپی رایت سال‌هاست در کشورهای مختلف اجرا می‌شود و چنان‌چه سایتی بدون خرید حق کپی رایت اقدام به بارگذاری اثر کند با برخورد شدیدی روبه‌رو می‌شود.

 

زمانی که خود vodهای داخلی و حتی صدا و سیما حق کپی رایت آثار کشورهای دیگر را رعایت نمی کنند به هیچ وجه نباید انتظار فرهنگ سازی و رعایت از سوی دیگران داشته باشند. فراموش نکرده‌ایم فیلم جوکر -و امثال ان- با کیفیت نامطلوب بر روی vodها قرار گرفت.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر