وقتی سازندگان فیلم رستاخیز برای اکران فیلم دست به دامان بزرگان نظام می‌شوند

 

وزارت ارشاد اسلامی می‌گوید ایران فقه حکومتی دارد و رهبر باید درباره نمایش فیلم «رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش نظر دهد. دست‌اندرکاران فیلم به هاشمی رفسنجانی مراجعه کردند.


آکادمی هنر - خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داده است که احمد رضا درویش و علی قائم‌مقامی، کارگردان و  تهیه‌کننده فیلم رستاخیز، در مجمع تشخیص مصلحت نظام فیلم توقیف‌شده‌شان را برای علی اکبر هاشمی رفسنجانی به نمایش گذاشتند و با او گفت‌و‌گو کردند. 
علی اکبر هاشمی رفسنجانی پس از مشاهده فیلم رستاخیز گفته است: «این فیلم مشکل خاصی برای اکران عمومی ندارد و امیدوارم با تدبیر و راهنمایی‌های رئیس‌جمهور و درایت و قاطعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر چه زود‌تر، موانع اکران عمومی آن در داخل و خارج از کشور رفع شود.»

 

در فیلم «رستاخیز» برای نخستین بار چهره عده‌ای از شخصیت‌های مذهبی از جمله «ابوالفضل (ع)» و «علی اکبر(ع)» در واقعه عاشورا نشان داده می‌شود. این مسأله باعث شد که در جشنواره فیلم فجر که زمستان۹۳ برگزار شد، برخی مراجع تقلید مانند آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، وحید خراسانی و علوی گرگانی به حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور نامه بنویسند و خواهان منع نمایش این فیلم شوند.

 

در تیر ۹۴ عده‌ای از مداحان مقابل سینما شکوفه در تهران اجتماع کردند و خواهان توقف نمایش فیلم «رستاخیز» و از بین بردن همه نسخه‌های آن شدند. وزارت ارشاد اسلامی هم نمایش این فیلم را متوقف کرد و اعلام کرد که در ایران «فقه حکومتی» وجود دارد و وزارت ارشاد اسلامی تابع نظر رهبر انقلاب است.

 

سازندگان فیلم رستاخیز ادعا می‌کنند که وزارت ارشاد اسلامی بررسی پرونده این فیلم را به تعویق می‌اندازد تا دولت حسن روحانی مستعجل شود و کار به دولت بعدی سپرده شود. فیلم «رستاخیز» از فیلم‌های پر هزینه سینمای ایران است که در دولت محمود احمدی‌نژاد تحت عنوان «سینمای فاخر» ساخته می‌شد. هزینه ساخت این فیلم را «مؤسسه اهل بیت» از مؤسسات وابسته به آیت‌الله سیستانی تهیه کرده است. فیلم «رستاخیز» در مهر ۹۴ جشنواره فیلم بغداد را افتتاح کرد. در این جشنواره نسخه کامل و سانسور نشده این فیلم به نمایش درآمد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر