نامه یوجین باربا در انصراف از سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

یوجینو باربا

 

یوجینو باربا و رومئو کاستلوچی دو چهره سرشناس تئاتر ایتالیایی از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف دادند و همزمان ستاد برگزاری این جشنواره نیز اعلام کرد که برگزاری کارگاه‌ها و اجراهای یوجینو باربا و رومئو کاستلوچی به خواست خودشان و کمپانی‌شان لغو شده است.



سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار است بهمن ماه به دبیری نادر برهانی مرند و با دبیری مهرداد رایانی مخصوص در بخش بین‌الملل در حالی برگزار شود که هنرمندان مختلفی از آن انصراف داده‌اند حال نامه یوجینو باربا خطاب به مهرداد رایانی مخصوص دبیر بین الملل جشنواره تئاتر فجر 1398 را در زیر می‌توانید بخوانید که در خبرگزاری‌ها منتشر نشده است:


مهرداد عزیز
من به احترام دوستی‌مان برای شما می‌نویسم، صداقت و احترام در این دوستی به من این امکان را می‌دهد تا با شما بی‌پرده صحبت کنم.

چند سال پیش تمام تلاش خود را برای دعوت به یک جشنواره انجام دادید، قسمت اول سه گانه «قربانیان بی‌گناه» در دوره‌ای از این جشنواره اجرا شد. آن اجرا مواجهه با قربانیان پیش‌داوری، تعصب، نفرت و جنگ بود.

در فوریه 2020 (بهمن 1398) هم ما می‌بایست بخش دوم این سه‌گانه را به نام «زندگی مزمن» ارائه دهیم. من مشتاقانه منتظر دیدار شما بودم و این نمایش را با دوستان و تماشاگران کشور شما که ما را با آغوش گرم پذیرایی کرده اند به اشتراک گذاشتم. اما ناگهان 176 بی‌گناه از آسمان تهران به سوی ابدیت پر کشیدند. عده زیادی از سراسر جهان و کشور شما احساس غم و اندوه کردند. ما و مردم ایران اعضای یک پیکر هستیم که درد آنها را برای قربانیان ابراز می کنیم. درد در ترکیبی از شرم و غضب در درون ما می سوزد و آرزوی#شورش در برابر سرنوشت ناعادلانه 176 جسد بی گناه رویایی راسخ برای ماست.

زمانی برای فعال کردن تبادل و تنوع وجود دارد. بنابراین جشنواره‌های تئاتری وجود دارند. ولی اکنون زمان آن فرا رسیده است که جشنواره‌ها به عزاداری بپردازند و زندگی دوباره رشد کنند. شعری از شاعر ترکی ناظم حکمت می گوید:

زندگی مسئله خنده داری نیست. آن را جدی بگیرید همانند یک سنجاب، بدون اینکه چیزی از بیرون یا پشت سر انتظار داشته باشد.

زندگی باید تمام شغل شما باشد .

زندگی را تا سر حد آخرش جدی و جدی بگیرید

که در هفتاد سالگیتان درخت زیتون بکارید نه برای فرزندانتان

بلکه به این دلیل که حتی با ترس از مرگ باز با آن خواهید مواجه شوید.

اهمیت زندگی خارج از هر مقیاسی خواهد بود.


مهرداد عزیز، لطفاً جشنواره را به نشانه عزاداری و درد لغو کنید. من می‌دانم که صاحبقران‌ها و نفرات قدرتمند حکومتی و متفکران عقلی، این پیشنهاد را مسخره می‌دانند. آن‌ها را متقاعد كنید كه زندگی بیشتر از مرگ ارزش دارد، به آن‌ها بفهمانید که ابطال ماه‌ها تلاش برای رسیدن به توقع شما یعنی كاشت یک درخت زیتون است که در آینده ثمر فراوان خواهد داشت و بسیاری از افراد تئاتر به شما ملحق می شوند تا بتوانید در جشنواره بعدی خود انتخاب کنید.
.
در نهایت دوستی
یوجین باربا

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر