برندگان «بفتا» ۲۰۱۶ معرفی شدند/ برگزیده اسکار جایزه بهترین بازیگر را به خانه برد

 

 

جوایز معتبر «بفتا» ۲۰۱۶ شب گذشته به برندگان نهایی این دوره اعطا شد.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از گاردین، مراسم اعطای جوایز مهم آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) در حالی برگزار شد که «مارک رایلنس» بازیگر باسابقه برنده اسکار ۲۰۱۶، جایزه بخش بهترین بازیگر را به خانه برد.

«مارک رایلنس» برای هنرنمایی در سریال اقتباسی «تالار گرگ» موفق شد عنوان بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به دست آورد. این سریال که از شبکه «بی‌بی‌سی ۲» پخش می‌شود، برگرفته از مجموعه رمان‌های پرفروش «هیلاری منتل» است که دو جایزه مهم «بوکر» بین‌المللی و یک جایزه کتاب سال «کاستا» را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده‌ است.

«رایلنس» برای کسب این جایزه با بازیگران مطرحی چون «ادریس البا» (لوتر)، «استفن گراهام» (این انگلیس دهه ۹۰ است) و «بن ویشاو» (جاسوس لندنی) به رقابت پرداخته‌ بود.

سریال پرطرفدار «تالار گرگ» همچنین عنوان بهترین سریال درام «بفتا» ۲۰۱۶ را نیز به خود اختصاص داد. رقبای «تالار گرگ» در این بخش «انسان‌ها»، «آخرین پلنگ» و «جسارت نباشه» بودند.

«میشلا کوئل» بازیگر سریال «آدامس جویدن» برنده بخش بهترین بازیگر سریال‌های کمدی شد و «پیتر کی» جایزه بهترین هنرپیشه مرد نقش اول این نوع سریال‌ها را کسب کرد.

در بخش بین‌الملل جوایز «بفتا»ی انگلیس، سریال «شفاف» با شکست دادن «همسر خوب»، «بی‌حسی» و «مارپیچی» برنده شد. به گزارش گاردین، «تام کورتنی» برای ایفای نقش در «فراموش‌نشده» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد و «شانل کرسوال» هنرپیشه سریال «این انگلیس دهه ۹۰ است»، به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن شناخته شد.

در بخش بهترین برنامه سرگرمی و کمدی این دوره «بفتا»، «آیا برای تو خبری دارم» از شبکه «بی‌بی‌سی ۱» برگزیده شد و جایزه بهترین اثر مستند به «پسر جهادی من» تعلق گرفت.

«این انگلیس دهه ۹۰ است» همچنین توانست جایزه بهترین مینی‌سریال را هم از آن خود کند. «دکتر فاستر»، «شکار انفیلد» و «جاسوس لندنی» رقبای این مینی‌سریال برای کسب «بفتا»ی امسال بودند.

جوایز سالانه «بفتا» از ۱۹۴۷ راه‌اندازی شد، در سال ۱۹۵۸ با انجمن تهیه‌کنندگان و کارگردانان تلویزیونی ادغام شد تا انجمن سینما و تلویزیون بریتانیا را تشکیل دهد و سرانجام در سال ۱۹۷۶ به آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا تغییر نام پیدا کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر