گشایش رسمی برلیناله با اکران جدیدترین فیلم وس اندرسون

 

 

با گشایش رسمی جشنوار فیلم برلین رقابت بر سر شکار خرس‌های برلیناله آغاز شد. در بخش رقابت‌های اصلی ۱۹ فیلم شرکت دارند. فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی نیز از ایران در بخش اصلی اکران می‌شود.


شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) در روز جمعه (۱۵ فوریه) رسماً آغاز شد. مراسم گشایش هم‌چون سال‌های گذشته در کاخ برلیناله در قلب پایتخت آلمان برگزار شد. برلیناله از ۱۵ تا ۲۵ فوریه میعادگاه دوستداران سینما در برلین است.

 

در مراسم گشایش خانم مونیکا گروترز وزیر فرهنگ آلمان، میشائیل مولر شهردار برلین، دیتر کاسلیک رئیس برلیناله و تام تیکور رئیس هیئت داوران شرکت داشتند. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان از جمله مهمان مهم مراسم افتتاحیه بود.

 

عوامل سازنده فیلم «جزیره سگ‌ها» (فیلم افتتاحیه برلیناله) نیز در مراسم حضور یافتند. با حضور ۱۶۰۰مهمان خارجی و داخلی، اعضای هيئت داوران برای بخش اصلی رقابت‌ها معرفی شدند. اجرای مراسم گشایش امسال را نیز هنرپیشه و کمدین آلمانی خانم آنکه انگلکه برعهده داشت.

 

در بخش اصلی رقابت‌ها در سال جاری ۲۴ فیلم شرکت دارند که تنها ۱۹ فیلم بر سر کسب خرس طلایی و خرس‌های نقره‌ای به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

 

به گفته دیتر کاسلیک، در جشنواره امسال موضوع یا مولفه‌ی غالبی وجود ندارد که محتوای کلی برلیناله را رقم بزند. فیلم‌های برلیناله ۲۰۱۸ بسیار متفاوتند و بازتاب واقعیت کنونی جهان هستند. فیلم «خوک» ساخته مانی حقیقی نیز از ایران در بخش اصلی رقابت‌ها حضور دارد. سینماگران آلمانی نیز با چهار فیلم در این بخش شرکت دارند. امسال برای نخستین بار یک انیمیشن، فیلم گشایش برلیناله بود. این فیلم با عنوان "جزیره سگ‌ها" ساخته وس اندرسن، کارگردان سرشناس آمریکایی است.

 

اندرسن با فیلم «هتل بزرگ بوداپست» آغازگر برلیناله در سال ۲۰۱۴ نیز بود. «هتل بزرگ بوداپست» توانست در آن سال یک خرس نقره‌ای را از آن خود کند. جزیره سگ‌ها دومین فیلم انیمیش وس اندرسن محسوب می‌شود. فیلم «آقای فاکس شگفت‌انگیز» نخستین تجربه او در این ژانر سینمایی بوده است. اندرسن علاقه زیادی به آفرینش جهان تصنعی و تخیلی دارد. فیلم «جزیره سگ‌ها» نیز در فضایی متفاوت از جهان واقعی شکل می‌گیرد. سگ‌ها با "نام‌های معنادار" (همچون رئیس، شاه، دوک و غیره) قهرمانان واقعی این فیلم هستند.

 

داستان با تلاش پسربچه‌ای ۱۲ ساله به نام آتاری شروع می‌شود که در پی یافتن سگ باوفایش سپات در جزیره‌ای است که محل جمع‌آوری زباله است. سگ‌های شهر نیز به این جزیره منتقل شده‌اند.

 

آزار و تبعید سگ‌ها به یک جزیره کنایه‌ی روشنی است به زندگی روزمره بخشی از انسان‌ها. سگ‌ها به دلیل بیماری به جزیره‌ای منتقل شده‌اند که محل جمع‌آوری و انبار زباله و پس‌ماندهای شهر است. بخش‌های مختلف فیلم شباهت‌های آشکاری با مشکلات کنونی جوامع انسانی دارد. نگه‌داشتن اجباری پناهجویان در برخی اردوگاه‌ها و جزایر، بی‌شباهت به برخی از جنبه‌های این فیلم نیست.

 

بیماری‌های دیگری نیز زندگی را بر سگ‌ها در این جزیره سخت کرده است. اندرسن با شخصیت‌سازی از قهرمانان چهارپای خود می‌کوشد جنبه‌های مختلف این انزوا را نشان دهد. فیلم‌نامه این انیمیشین نیز توسط اندرسن نگاشته شده است. سرانجام این تبعید و انزوا به شورش می‌انجامد.

 

هم‌چون دیگر فیلم‌های اندرسن، طنزی لطیف، اما تلخ در دیالوگ‌ها نهفته است. انیمیشن و جلوه تصویری از کیفیتی بالایی برخوردارند. شماری از بازیگران معروف سینما نیز صدای خود را به قهرمان این فیلم داده‌اند. از جمله می‌توان به  اسکارلت جوهانسون، ادوارد نورتون، برایان کرانستون، بیل مورای و جف گلدبلوم اشاره کرد.

 

به گفته برخی منتقدان، اندرسن با ارائه فیلم جزیره سگ‌ها تنها به این دل خوش نیست که فیلمش توانسته آغازگر برلیناله باشد، بلکه به‌طور جدی در پی کسب خرس طلایی برلیناله است. حال باید منتظر فیلم‌های دیگر در بخش رقابتی بود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر