جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی در مونیخ آلمان

 

 

در مونیخ جشنواره کوچکی برگزار می‌شود با فیلم‌هایی از ایران و درباره ایران. جشنواره با برنامه‌هایی متنوع از هنر و ادب ایران همراه است، فرصتی برای آشنایی با فرهنگی کهنسال که همچنان با شور جوانی به آینده می‌نگرد.


روزهای ۱۲ تا ۱۶ ژوئيه در شهر مونیخ جشنواره‌ای کوچک از چند فیلم مستند و داستانی از ایران و درباره ایران برگزار می‌شود. این جشنواره به همت بنیاد سینما ایران و با همکاری کتابخانه مرکزی شهر مونیخ برپا شده است. جشنواره مونیخ نگاهی ویژه به آفریقایی‌تباران جنوب ایران دارد و این مضمون را در چند فیلم و نمایشگاه دنبال می‌کند.

 

فیلم مستند «جنبل» به کارگردانی هادی کمالی‌مقدم و مینا بزرگمهر اثری نیمه‌مستند درباره باورها و آیین‌های مردم آفریقایی‌تبار جنوب ایران است. فیلم مستند «من زن نیستم» به کارگردانی حسین عباسی، نگاهی‌ست توأم با همدردی به زندگی زنان جوامع سنتی که در ساختارهای مردسالارانه مورد تبعیض و ستم قرار می‌گیرند. در فیلم زنی عرب برای فرار از این بی‌عدالتی زندگی مردانه در پیش می‌گیرد. در مرکز فیلم زنی‌ست از اهالی عرب جنوب غربی ایران، در مرز ایران و عراق، که بیش از ۶۵ سال سن دارد و از کودکی با نامی مردانه و در قامت و هیئتی مردانه روزگار می‌گذراند.

 

فیلم سینمایی «گشر» نخستین ساخته بلند وحید وکیلی‌فر است که در چندین جشنواره بین‌المللی مورد ستایش قرار گرفته است. فیلم بیانی نمادین دارد و به زندگی چند کارگر در جنوب ایران می‌پردازد. در همین رابطه جشنواره نمایشگاهی از عکس‌های مهدی احصائی ترتیب داده که در کتابخانه مونیخ برگزار می‌شود. این نمایشگاه به عنوان «آفرو ایران» عکس‌هایی از حاشیه شمالی خلیج فارس و اهالی عرب این منطقه را در بر می‌گیرد.

 

فیلم دیگر «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی است که به طور مستقیم به آفریقایی‌تباران ارتباط ندارد، اما بهرحال بیشتر وقایع اسرارآمیز داستان آن در جزیره قشم می‌گذرد. این کار از فیلم‌های جنجالی و پرفروش سال‌های اخیر بوده است. در جشنواره چند فیلم مطرح دیگر نیز به نمایش درمی‌آید: «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده. فیلمی که با ساختی مناسب و ریتمی تند دغدغه‌ها و مشکلات نسل جوان ایران را ترسیم می‌کند. فیلم «مادر قلب اتمی» در بخش فوروم برلیناله ۲۰۱۵ اکران شد. دو زن جوان و دوست قدیمی به نام آرینه (ترانه علیدوستی) و نوبهار (پگاه آهنگرانی) از یک پارتی شبانه با ماشین به خانه برمی‌گردند، که در مسیر خود با افراد و حوادثی روبرو می‌شوند که به ویژه در نیمه دوم فیلم و با ورود مردی مرموز و ناشناس (با بازی محمدرضا گلزار) لحن فراواقعی پیدا می‌کند.

 

فیلم «یک خانواده محترم» به کارگردانی مسعود بخشی یک اثر سیاسی - اجتماعی پرتوان و مؤثر است که بی‌عدالتی و حق‌کشی در جامعه ایران را با نگاهی تند و سازش‌ناپذیر نشان می‌دهد و وقایع را با وسواسی هنرمندانه تا واپسین مرحله پی می‌گیرد.  فیلم مستند «هشتی تهران» را که دانیل کوتر، مستندساز آلمانی به الهام از اهمیت مرکزی هشتی در خانه‌سازی سنتی ایران ساخته است، دیگر فیلمی است که در این جشنواره اکران می شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر