15 فیلم پیشنهادی آکادمی هنر برای ایامِ عیدِ شما به ترتیب سال تولید

 

 

1.خواهران (1973) Sisters / برایان دی پالما

 

.یک مُدل فرانسوی . کانادائی به‌نام دنیل بِرِتون (کیدر)، به‌هنگام حضور در نمایشی تلویزیونی با فیلیپ وود (ویلسن)، جوانی سیاه‌پوست آشنا می‌شود. فیلیپ همراه دنیل به آپارتمان او می‌رود و به‌طور ناخواسته مشاجره او و خواهر دوقلویش، دومینیک را می‌شنود.فردای آن شب، وقتی فیلیپ برای تهیه داروهای مورد نیاز دنیل و همچنین خرید کیک تولد برای او از خانه خارج می‌شود، دنیل دچار یک حمله عصبی می‌شود و از حال می‌رود... فیلم به یک کابوس تمام عیار می‌ماند. همانند کابوس‌هایی که احتمالاً دنیل در زندگانی‌اش بدان‌ها مبتلاست.


2. سه زن (1977) Three Women / رابرت آلتمن

 

.رابرت آلتمن گویا یکبار ادعا کرده است که داستان این فیلمش در یک رویا به سراغش آمده: "کاملِ کامل. داستان، بازیگران، همه چیز." او گفته پس از بیدار شدن هر آنچه در خواب دیده را نوشته و سعی کرده است که آن را به همان شکل بسازد.

 

3. برادوی دنی رُز (1984) Broadway Danny Rose / وودی آلن

 

.دنی رز (آلن) مدیربرنامه‌های نیک کانووا یک خواننده‌ی تازه مشهور شده‌ی سبک جاز است که در فیلم ماموریت دارد معشوقه‌ی پنهانی نیک؛ تینا (میا فارو) را مخفیانه به محل کنسرت او ببرد. فیلم یکی از بهترین عاشقانه‌های آلن همیشه جوان است. همچنین دنی رز،‌ شدیداً بامزه، کمی غمگین،‌ و یکی از باورپذیرترین نقش‌هایی است که آلن بازی کرده است.

 

4. بیا و بنگر (1985) Come and See / الیم کلیموف

 

."شاید هرگز چنین فیلمی در باب وحشت‌های جنگ ساخته نشده باشد". شاهکار عظیم کلیموف روسی هر چند در طول تاریخ متهم به جانبداری سانتیمانتال از روس‌ها شده اما به قدری کیفیت دارد و به قدری سیاه، تکان‌دهنده و مهیب است که زبان‌ها را برای انتقاد و ترغیب برای نادیده انگاشتن فیلم قفل کرده است. داستان فیلم کلیموف در بلاروس، نزدیک مرز لهستان در سال ۱۹۴۳ روی می‌دهد. پسر نوجوانی به نام فلوریا تفنگی را از زیر خاک بیرون می‌آورد تا به پارتیزان‌هایی که به رهبری کوساچ، در جنگل مخفی شده‌اند، بپیوندد.

 

5. شوهر آرایشگر (1990) The Hairdresser's Husband / پاتریس لاکونته

 

.مردی از کودکی آرزو داشته است که همسری آرایشگر داشته باشد. او در سنین میانسالی به آرزویش می‌رسد و همسری آرایشگر اختیار می‌کند. این به واقع تمام داستان فیلم پاتریس لاکونته است. اما باید فیلم را ببینید تا متوجه شوید لاکونته‌ی رمانتیک با همین خط داستانی ساده و سرراست چه معجون عاشقانه و پراحساسی ساخته است. فیلم یک ژان روشفور معرکه نیز دارد. مخصوصاً جاهایی که آهنگ عربی می‌گذارد و در مغازه همسرش عربی می‌رقصد. فیلم خنده و اشک را یکجا به شما هدیه خواهد کرد.

 

6. در کام جنون (1995) The Mouth of Madness / جان کارپنتر

 

.این آخرین فیلم بزرگ استاد سینمای وحشت و البته آخرین فیلم از سه‌گانه‌ی آخرالزمان کارپنتر است که دو فیلم دیگرش به ترتیب چیز و شاهزاده‌ی تاریکی هستند. سام نیل در فیلم در نقش یک مامور بیمه بازی می کند که بر روی ناپدید شدن یک نویسنده کتاب‌های ترسناک تحقیق می‌کند. او در حین تحقیق در این مورد متوجه می‌شود که تاثیرات کتاب‌های این نویسنده بر روی طرفدارانش بسیار بیشتر از آن چیزی است که دیگران الهام‌بخشی می‌نامند ...

 

7. مقلد (1995) Copycat / جان اَمیل

 

.سیگورنی ویور در این فیلم در نقش روان‌شناسی بازی می‌کند که یک عمر بر روی زندگانی قاتلان زنجیره‌ای تحقیق کرده و کتاب نوشته است. او اکنون با یک پدیده‌ی جالب مواجه شده است. قاتلی که از شیوه‌‌ی کار قاتلان زنجیره‌ای مشهور ایالات متحده تقلید می‌کند ... این یکی از مهجورترین فیلم‌های سریال‌کیلر تاریخ سینماست.

 

8. تنها می‌ایستم (1998) I Stand Alone / گاسپار نوئه

 

.داستان مردی که تنهایی او را به جنون کشیده است. او آن قدر در مرداب تنهایی خود فرو رفته که به همه کس و همه چیز بدبین است. تنفر تمام وجودش را فرا گرفته. او می‌خواهد از همه‌ی انسان‌ها انتقام بگیرد. اما دشمن او یک جامعه‌ی بزرگ از انسان‌هاست. فیلم اول نوئه دیوانه‌وار، خطرناک، مرتجع و به همان اندازه بزرگ، جسور و فراموش‌ناشدنی‌ست.

 

دور از بهشت (2002) Far From Heaven / تاد هاینز

 

.کتی ویتاکر (جولیان مور) یک زن خانه‌دار تمام‌عیار در دهه‌ی پنجاه میلادی است که در آن دوران فرزندانی سالم، همسری موفق، برجستگی اجتماعی و روی هم رفته زندگی بی‌عیبی دارد تا اینکه یک شب اتفاقی همسرش را در حال بوسیدن یک مرد می‌بیند و زندگی مرتبش شروع به بهم ریختن می‌کند... اقتباس درخشان هاینز از آقای داگلاس سیرک؛ یک ملودرامِ تمام عیار.

 

10. گیر کردن [گیر] (2007) Stuck / استوارت گوردون

 

.یک پرستار وظیفه شناس! چنان بلایی بر سر یک بی‌خانمان نگون بخت می‌آورد که یهوه نمی‌توانست بیاورد! آخرین فیلم بزرگ آقای استوارت گوردون. معرکه.

 

11. سکوت (2010) The Silence / باران اودار

 

.یک فیلم اگزوتیک از سینمای معاصر آلمان. از آن فیلم‌هایی که ممکن است اتفاقی به دستتان افتاده باشد. بدون آنکه پیشتر درباره‌اش خوانده یا شنیده باشید. فیلمی که ممکن است شما را شگفت زده کند. و البته به همان اندازه آزار دهد. داستان در مورد گشوده شدن دوباره‌ی پرونده‌ی جنایتی است که سال‌هاست مسکوت مانده. هیچ قاتلی در کار نیست ...

 

12. حس بی عیب و نقص (2011) Perfect Sense / دیوید مکنزی

 

.یک عاشقانه‌ی تمام عیار از دیوید مکنزی. فیلمی که داستان‌ عاشقانه‌اش را در درون ژانر علمی تخیلی بازگو می‌کند. داستان جهانی که در آن بشریت به مرور زمان حس‌های بنیادین‌اش را از دست می‌دهد اما همچنان می‌تواند که عاشق شود و دوست بدارد ...

 

13. مهاجر (2013) Immigrant / جیمز گری

 

.گفته می‌شود که ماریون کوتیار پیشنهاد اصغر فرهادی برای بازی در فیلم گذشته را به خاطر این فیلم آقای جیمز گری رد کرده است. اگر فیلم را ببینید بسیار احتمال دارد که به ایشان حق بدهید!

 

14. یک روز سخت (2014) A Hard Day / کیم سئونگ هون

 

.یک تریلر دیوانه‌وار از سینمای اکستریمیستی کره. داستان پلیس نگون بختی که نمی‌داند با جنازه‌ی مردی که با او تصادف کرده چه کند! بسیار مفرح و سرگرم‌کننده.

 

15. دختر جادویی (2014) Magical Girl / کارلوس ورموت

 

.لوئیس معلم بی‌نوایی است که تلاش می‌کند آخرین آرزوی دخترش را که سرطان دارد، برآورده کند. هر چند که آه در بساط ندارد. او شبی با زنی عجیب و غریب به نام باربارا آشنا می‌شود و بدون هیچ تصمیم قبلی با او می‌خوابد. روز بعد لوئیس متوجه می‌شود که شوهرِ زن یک وکیل ثروتمند است پس تصمیم می‌گیرد از باربارا به قصد برآورده کردن آرزوی دختر بیمارش اخاذی کند ... یک درام بی‌نظیر و نفسگیر از سینمای نوین اسپانیا. سینمایی که مشخصاً تحت تاثیر نحوه‌ی داستان‌گویی بی عیب و نقص پدرو آلمادووار بزرگ است. سینمایی که خوب بلد است داستان بگوید.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر