نمايش 12 سکانس انتخابي از «تهران1500» براي کارشناسان و اهالي رسانه

 

به گزارش آکادمی هنر کارگردان فيلم انيميشن سينمايي «تهران1500»، علت نمايش 35 دقيقه از اين فيلم در جشنواره بيست و نهم را لزوم نظرخواهي از کارشناسان سينمايي و اهالي رسانه در رفع ضعف‌هاي آن دانست.

تهران 1500 

«بهرام عظيمي» نويسنده و کارگردان در گفت و گو با ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر، درباره اولين نمايش اين فيلم در اين رويداد سينمايي، بيان کرد: طي جلسه و صحبت‌هايي که حدود يک ماه پيش با «مهدي مسعودشاهي» دبير جشنواره فيلم فجر داشتيم، قرار شد در صورت امکان، نمايش 35 دقيقه از اين کار را ترجيحا براي اهالي رسانه و در سالن برج ميلاد داشته باشيم؛ چراکه اين فيلم اولين تجربه سينمايي و پروژه سنگين در توليد يک انيميشن سينمايي است و ما هم نمي‌توانيم تا زمان جشنواره، فيلم را به پايان برسانيم.

وي اظهار کرد: تاکنون 70درصد کل کار سپري و طبق برنامه ريزي صورت گرفته، «تهران1500» تا پايان سال جاري تمام و در نهايت ارديبهشت ماه مراحل صداگذاري و موسيقي آن طي مي‌شود. همچنين پس از آن فيلم را به نسخه 35 تبديل مي کنيم و درنظر داريم آن را در تابستان يا اوايل پاييز 90 به نمايش عمومي درآوريم.

خالق «سياساکتي» به حضور انيميشن- سينمايي «قلب سيمرغ» ساخته وحيد نصيريان در جشنواره فيلم فجر اشاره کرد و گفت: از آنجا که اين انيميشن با نسخه کامل در جشنواره شرکت خواهد کرد، دوست داريم امسال 2 انيميشن حضور داشته باشند، چراکه سال‌هاست جاي اين نوع از سينما در بزرگترين رويداد سينمايي کشور خالي است.

عظيمي در ادامه گفت: در اين زمان 35 دقيقه‌اي حدود 12 سکانس فيلم را خواهيم داشت و سکانس هايي را انتخاب کرده‌ايم که 8 بازيگر اصلي ما حضور داشته باشند. به دليل اين که «هديه تهراني»، «بهرام رادان» و «مهران مديري» شخصيت‌هاي اصلي «تهران1500» هستند حضورشان بيشتر و پررنگ‌تر است؛ اما بازي هر 8 هنرپيشه ديده خواهد شد.

وي افزود: همچنين در انتخاب سکانس‌ها سعي کرده‌ايم خط اصلي داستان براي نمايش عمومي حفظ شود، تا جذابيت عمومي آن از بين نرود.هرچند اين نوع نمايش به گونه‌اي است که گويا انيميشن کامل نشان داده مي‌شود اما مسئله‌اي نيست چون ما بخش‌هاي جذاب و مهم‌تر فيلم را براي نسخه نهايي درنظر گرفته‌ايم.

کارگردان انيميشن - سينمايي «تهران1500» با بيان اين که مسئولان جشنواره فيلم فجر نظر مثبت خود را درباره نمايش اين انيميشن در سينماي رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، افزود: در حال حاضر دو گروه موافق و مخالف اين اقدام هستند. گروهي عنوان مي‌کنند که با اين نوع نمايش، داستان فيلم فاش و از جذابيت انيميشن کاسته مي‌شود اما از آنجا که مايليم تا  «تهران1500» را براي منتقدان، اهالي رسانه، هنرمندان، کارشناسان و متخصصان سينما به نمايش بگذاريم، گروهي ديگر عقيده دارند که با اين اکران اگر فيلم ضعفي داشته باشد- که به اعتقاد خودم دارد- از سوي اهل فن ديده مي‌شود و اين به روند کيفي ساخت انيميشن کمک خواهد کرد.

وي تصريح کرد: نظر خود من اين است که ما «تهران1500» را ساخته‌ايم تا ديده شود و مطمئنا کار ما در جاهايي ايراد دارد. به هر حال ما روي کاري دست گذاشته‌ايم و سبکي را انتخاب کرده‌ايم که تا به حال به اين شکل در تاريخ سينماي ايران نبوده است. به همين دليل ممکن است بخشي از کار ايراد فني و سينمايي داشته باشد.

عظيمي هدف از نمايش بخشي از «تهران1500» در جشنوراه فيلم فجر را، اکراني بدون ايراد براي اين انيميشن دانست و گفت: هدف ما اين است که براي اين فيلم اکراني بدون ايراد داشته باشم و در اين راستنا نيازمند اظهارنظر از سوي اهالي رسانه و کارشناسان و متخصصان سينمايي هستيم تا ضعف‌هاي کار گرفته شود و مشکلي براي نمايش عمومي نداشته باشيم.

وي ادامه داد: دوست داريم اين انيميشن را جمعي ببينند که اکثر فيلمسازان از آن مي‌ترسند؛ چراکه عنوان مي کنند با برخي اظهارنظرها اتفاق بدي براي فيلمشان مي‌افتد.

اين انيماتور به روند ساخت «تهران1500» اشاره و خاطرنشان کرد: نزديک به 3 سال است که بيش از 90 نفر روي اين پروژه کار مي‌کنند و در بخش هايي از حضور متخصصان نيز بهره برده ايم. اما بايد بگويم ما از اين حدي که ساخته‌ايم بالاتر نمي‌توانستيم و نهايت سعي و تلاش خود را در اين زمينه کرده‌ايم. از اين رو اگر عده‌اي از اين انيميشن خوششان نيايد، بهانه و نگراني خاصي نخواهم داشت.

عظيمي حضور انيميشن در جشنواره فيلم فجر امسال را جذابيتي بر اين رويداد سينمايي برشمرد و گفت: سينماي ما با معيارهايي که در روند توليد آن به وجود آمده است، سنجيده مي‌شود. معمولا فيلم‌ها را با آثار خارجي مقايسه نمي‌کنند، مگر در ژانر اکشن و وحشت اين اتفاق بيفتد و يا فيلمي مثل «ملک سليمان» با مشابه خارجي آن مقايسه شود، اما به طور کلي در سينماي ايران براي مفهوم و ساختار يک ميزان سنجش وجود دارد.

وي تصريح کرد: من و «وحيد نصيريان» از آنجا که تا به حال اين گونه از سينما را نداشته‌ايم، معيار و ملاک سنجش مردم را نمي‌دانيم. نمي‌خواهم ضعف‌هاي کار را به گردن اين که تجربه اول ما است بياندازم، بلکه بايد بگويم از امکانات بهره برده‌ايم اما بضاعت سينماي ايران در بخش توليد انيميشن در همين حد است.

عظيمي در پايان اظهار کرد: در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر، دو انيميشن حضور دارند که اين مي‌تواند تأثير بسيار خوبي به همراه داشته باشد. اتفاقي که بايد سال‌هاي بعد در فجر ديده شود، به وقوع بپيوندد و جاي خالي انيميشن در سينما پر شود.

براساس اين گزارش، انيميشن «تهران 1500» كه شهر تهران را در سال 1500 شمسي به تصوير مي‌كشد، از شخصيت‌ و كاراكترهاي بازيگران مشهور سينما هديه تهراني، بهرام رادان، مهران مديري، گوهر خيرانديش، مهتاب نصيرپور، محمدرضا شريفي نيا، حبيب رضايي و حسام نواب صفوي بهره برده است.

همچنين سيروس كهوري‌نژاد، امير كربلايي، الهام جعفر نژاد، زهرا اكرمي، حجت شرقي پور و مينا مقدم حصاري بازيگران استوري بورد اين انيميشن هستند.

فيلمنامه «تهران 1500» را امير مسعود علمداري و بهرام عظيمي با مشاوره محمد رحمانيان، پيمان معادي و حبيب رضايي نوشته‌اند.

فيلم در ژانر كمدي است و داستان آن درباره گذشته و حال پيرمردي 160 ساله به نام اكبرآقا (مهران مديري) است و زمان داستان 15 روز قبل از تحويل سال 1500 هجري شمسي است. در سال 1500 ربات‌ها در كنار مردم زندگي مي‌كنند و آدم‌هاي پولدار مي‌توانند با امكانات پيشرفته پزشكي تا 160 سال زندگي كنند!

عوامل توليد اين انيميشن سينمايي عبارتند از:

كارگردان: بهرام عظيمي، فيلم‌نامه: اميرمسعود علمداري- بهرام عظيمي، مدير پروژه: سيد هادي منبتي، مجري طرح:محمد ابوالحسني، مدير توليد: اسماعيل شرعي، انتخاب بازيگران: حبيب رضايي، طراحي فضا و وسايل: حميد بهرامي، استوري‌برد: ماني وطن‌دوست، طراحي لباس: فائز عليدوستي، سوپروايزر هنري: بهرام ارجمندنيا، سوپروايزر فني: كيوان شادانفر، مدير دوبلاژ: مهرداد رئيسي، آهنگساز و صدابردار: علي ميرآقاسي، عكاس: ميلاد پيامي، مديريت شبكه و فن‌آوري اطلاعات: مهندس فرهاد كاظمي، كارشناسان شبكه و فن‌آوري اطلاعات: مهندس مازيار سليماني، مهندس محمد ستوده، مهندس محمد كاظمي، مدير مالي: سيد مهدي عطار، تبديل فيلم: احسان عظيمي، دستيار توليد: حامد تاجيك، اسكن: بهنام عظيمي، مدل‌سازي: فرزاد ملكي- احمد اخلاقي- ميرتوحيد رضوي- سيد اميد رضوي -اميد جعفري- ندا كافي- فرهاد صفي‌خاني- حميد حقاني، استوديو عكاسي: مينا نقي‌لو- شركت هفت هنر هفت آسمان، مشاورين فيلمنامه: محمد رحمانيان- پيمان معادي- حبيب رضايي، مشاورين معماري: دكتر شهاب كاتوزيان- مهندس شهرام گل‌اميني- مهندس رامين صفري‌راد- مهندس رضا دانشمير- مهندس محمد مجيدي و بازيگران: هديه تهراني- بهرام رادان- مهران مديري- گوهر خيرانديش- مهتاب نصيرپور- حبيب رضايي- حسام نواب صفوي و ...،تهيه كننده:‌مؤسسه تصوير شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مؤسسه نسل انديشه سبز.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر