گذارهای زیبایی‌شناختی و فلسفه اخلاقی در مراسم ساری گلین در دشت سولدوز

پژوهشكده هنر فرهنگستان هنر، «همايش ملي هنرهاي آييني در ايران» را هشتم اسفند در تهران و سيزدهم اسفند 1391 در تبريز برگزار مي‌كند

 
به گزارش بخش مردم‌شناسی و هنر آکادمی هنر، اين همايش با همكاري فرهنگستان هنر، پژوهشکده هنر، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌شود.
 
 
ارائه مقاله و سخنرانی دکتر ایزدی جیران در روز دوم همایش یعنی سیزدهم اسفند در دانشگاه هنر اسلامی تبریز ساعت 16 صورت خواهد پذیرفت که چکیده آن را در زیر آمده است؛ گفتنی است برنامه کامل «همایش ملی هنرهای آیینی در ایران» در انتهای خبر قابل مشاهده است.
 
تحویل سیب
 
تحویل سیب

 

 

عنوان: گذارهای زیبایی شناختی و فلسفه اخلاقی در مراسم ساری گلین در دشت سولدوز

 

 

دکتر اصغر ایزدی جیران
استادیار گروه مردمشناسی دانشگاه تهران
 

 

 

چکیده:
ساری گلین  مراسمی است که در حوزه فرهنگی آذربایجان اجرا می‌شود. من در این مقاله بر اجرای آن در دشت  سولدوز، آذربایجان غربی، متمرکز شده و خواسته‌ام تا این مراسم را از بُعد زیبایی‌شناختی بررسی نمایم. مراسم  ساری گلین  مجموعه‌ای از هنرهای رقص، موسیقی، نمایش و آواز است که در اجتماعات و مناسبت‌هایی اجرا می‌شود. این مراسم بر حول پرسنای گذاری است؛ یک مرد که شش ویژگی را در فرایند مراسم کسب می‌کند: محبت، محافظت از نمادهای محبت، جنگ، قربانی شدن، حیات فراطیبعی، پرواز و پیوند با فراطبیعت.
با بسط ایده گذار در "مردم‌شناسی اجرا" و کاربرد آن در لحظات غیر-بیولوژیک، این مراسم در حال نشان دادن حداقل سه گذار از نوع گذارهای اجتماعی-اخلاقی است: از بی‌محبتی به محبت، از حیات طبیعی به مرگ، و از مرگ به حیات فراطبیعی. هر سه گذار بواسطه تأثیر حسی مفهوم بومی زیبایی‌شناسی مردمان دشت  سولدوز  را به ما نشان می‌دهد که بیان‌های موسیقایی، حرکتی، و آوازی به خود می‌گیرند. در واقع، یک زیبایی‌شناسی فرایندی خلق می‌شود که دارای یک قطب بد و یک قطب خوب است که تعریف کننده ارزش‌‌های اخلاقی‌اند و فلسفه اخلاقی جامعه را تعیین می‌کنند. سازمان کلی مراسم نشان می‌دهد که گذارهای زیبایی‌شناختی و فلسفه اخلاقی از امری فراطبیعی نشأت گرفته و در نهایت نیز بدان بازمی‌گردند.
 
کلیدواژگان:
 
سولدوز، زیبایی‌شناسی فرایندی، مردم‌شناسی اجرا، مراسم، ساری گلین، آذربایجان غربی، فلسفه اخلاقی.

 

 

برنامه کامل همایش ملی هنرهای آیینی در ایران 

همایش ملی هنرهای آیینی در ایران

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر