اختصاصی

  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...

نرگس جهانبخش

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کارشناس ارشد پژوهش هنر

همکاری با آکادمی هنر از 1391

نویسنده و مترجم

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

برادرم خسرو فیلم احسان بیگلری

برادرم خسرو به عنوان فیلم اول یک کارگردان، قطعا تجربه خوبی است و دیدن آن را می‌توان توصیه کرد؛ اما آنچه مخاطب را ممکن است اذیت کند. ایده¬های رو و طبق یک چارچوب تئوری و در نهایت خط کشی‌های نگاه پشت فیلم است. خط کشی که در دو وضعیت فیلم مدام در حال نتیجه‌گیری است و این مشکل بزرگی است که سینمای ایران درگیر آن است.

 

ادامه مطلب نقد فیلم برادرم خسرو ساخته احسان بیگلری / ایده‌های مشخص از تلقی قدرت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.17 (6 رای)

 

فروشنده


اصغر فرهادی با اقتباس از مرگ یک دستفروش نوشتة آرتور میلر، خط موضوعی این نمایشنامه مهم را حفظ و حتی با حاضر کردن خود اجرا در فیلم به آن پیوند می‌زند. میلر با توجه به باد انتقاد گرفتن رویای آمریکایی یک نقد صریح وضعیت اجتماعی اقتصادی دارد، به طوری که ویلی لومن شخصیت اصلی این نمایش که پس از سال‌ها زندگی شرافتمندانه با وعده‌های رسیدن به مدیریت فروش نیویورک زندگی می‌کند، بحران اقتصادی همه چیز او را می‌گیرد و در یک شرایط بد اقتصادی نه تنها به رویایش نمی‌رسد بلکه تنها یک دستفروش دوره‌گرد می‌شود. این اثر ضدسرمایه‌داری به نوعی به عدالت اجتماعی نیز می‌پردازد.

ادامه مطلب نقد فیلم فروشنده اصغر فرهادی / بحران هویت و بحران سینمای فرهادی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.59 (16 رای)

 

 

همایون غنی‌زاده نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» یکبار دیگر یک اثر دراماتیک (ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی نوشته فردریش دورنمات) را کاملا دگرگون کرده و ملغمه‌ای ساخته که هم پر از جذابیت‌های بصری است هم پر از صحنه‌های آزاردهنده و طنز لودگی موقعیت و تکرارهای پرشمار که نتوانسته همچون کالیگولا –اثر قبلی خود غنی زاده- تجربه ماندگاری خلق کند. وقتی می‌گوییم ماندگار نیست پس اثر در حدود استاندارد تئاتر کشور قابل تأمل است.

ادامه مطلب نقد نمایش می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد؛ اثر دورنمات در دوراهی کمدی و نوآر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.12 (17 رای)

 


زیر سایه Under the shadow اولین فیلم ساخته بابک انواری است که از سوی انگلستان به عنوان فیلم برگزیده مراسم اسکار[با وجود فیلم‌ مهمی چون من دنیل بلیک ساختة کن لوچ و برندة نخل طلای کن] انتخاب شده است. زیر سایه اولین فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان ایرانی با بازیگرانی است که فارسی صحبت می‌کنند. اغلب این فیلم‌ها از آثار بهمن قبادی، امیر نادری یا برخی فیلم‌ها چون شرایط یا غیره همه و همه حتی قابل دیدن برای مخاطب داخلی نیستند ولی زیر سایه نه تنها قابل دیدن نیست بلکه یک فیلم مهم ژانر وحشت شناخته می‌شود.

ادامه مطلب نقد فیلم زیر سایه Under the shadow / فیلمی قابل توجه با مضمونی گل درشت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)

 

 

فیلم تازه پل ورهوفن، «او» یك كمدی سیاه خشمگین است، آتش‌زا و مرگ آور: فیلمی كه با یك تجاوز جنسی آغاز آزار دهنده آغاز می‌شود و سپس خون ریخته شده در جریان یك شام در رستورانی مجلل را پاك می‌كند.به نظر می‌رسد که ورهوفن 80 ساله گزینه‌ی بسیار خوبی برای کارگردانی این فیلم بوده است. این كارگردان برای گیج كردن تماشاگرانش به خود می‌بالد، حتی شاید گیج كردن خودش. ایزابل هوپر شاید در این فیلم جنون‌آمیزترین اجرایش تا كنون را به نمایش گذاشته، فیلمی كه به طور جسورانه‌ای در محدوده لحن خود بالا و پایین می‌پرد، از هارورهای قیرگون تا هجویه‌های شیطانی و كمدی‌های محلی را زیگ‌زاگ‌گونه طی می‌كند و سپس به نقطه آغاز خود باز می‌گردد. این فیلمی درگیركننده برای اختتامیه جشنواره فیلم كن بود. اگر تماشاگران فكر می‌كردند با پایانی لطیف و تصدیق‌كننده از سالن بیرون می‌روند بهتر بود دوباره فكر كنند. آن‌ها در تاریكی نشستند و یك سیلی در گوش دریافت كردند، یك فتنه‌انگیزی پر سر و صدا.

ادامه مطلب نقد فیلم او Elle ساخته پل ورهوفن / وقتی یک مازوخیست با یک سادیست برخورد می‌کند!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.92 (6 رای)

 

 

پس از ساخت فیلم‌های گروتسکی چون دندان نیش، آلپ و لابستر به نظر می رسد که یورگیوس لانتیموس همانند وس اندرسون در دوران معاصر بدل به یک سینماگر مولف شده است. به واقع شما می توانید بدون پیش آگاهی و صرفاً با دیدن چند پلان از یکی از فیلم‌های لانتیموس حدس بزنید که با اثر کدامیک از فیلمسازان جذاب معاصر سر و کار دارید. لانتیموس اکنون در چنین جایگاهی قرار دارد. او امسال با «کشتن گوزن مقدس» در بخش اصلی جشنواره‌ی کن حضور دارد. فیلمی که تا بدین جای جشنواره یکی از بهترین فیلم‌های اکران شده در بخش اصلی قلمداد می‌شود.

ادامه مطلب نقد فیلم کشتن گوزن مقدس The Killing Of A Sacred Deer ساخته یورگیوس لانتیموس، مرثیه‌ای اندیشناک در...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (4 رای)

 

 

هجويه متهورانه سوررئال «مربع» يك موزه هنرهاي معاصر را به قلب رويدادهای عجيب و خارج از عادت جی جی بالاردی تبديل می‌كند. آنجا محلی است كه قصور فردی مهم تمام يك جامعه را طي يك فروپاشی عصبی جنبنده آلوده می‌كند. «مربع» به اندازه ساخته قبلی كارگردانش، «فورس ماژور» شفافيتی سلاح‌گونه ندارد. اما هدفش انداختن فك‌های تماشاگران متعجب به زمين است كه در آن موفق هم می‌شود. اوستلاند شايد در ساخت اين فيلم تحت تاثير روی اندرسون يا شايد لارس فون ترير بوده است. قطره‌ای از بونوئل هم اينجا وجود دارد؛ اما امضای شخصي اوستلاند واضح است: سينما در اوج مهارت.

 

در هر صورت اوستلاند در «مربع» نُرم یک جامعه‌ی مدرن را می‌گیرد و آن را پس از برافروخته کردن و خطرناک جلوه دادن پس می‌دهد. یقیناً او این بار جامعه‌ی آماری خود را به نسبت ساخته‌ی بحث برانگیز قبلی‌اش؛ «فورس ماژور» بسیط تر کرده است. اگر در «فورس ماژور» این روابط یک زوج طبقه متوسطی به زیر دستگاه اکس-ری فیلمساز برده شد در این یکی کل جامعه‌ی مترقی سوئد-چه بومی و چه غیربومی، چه تبعه و چه پناهنده- مسئله‌ساز است.

ادامه مطلب نقد فیلم مربع The Square ساخته‌ی روبن اوستلاند / یک کمدی سیاه از سازنده‌ی فورس ماژور
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.48 (29 رای)

فیلم خفه گی فریدون جیرانی

فریدون جیرانی در تازه‌ترین ساخته خود به سمت یک فیلم ژانر وحشت که در طبقه بندی ژنریک در وحشت روانکاوانه قرار می‌گیرد، رفته است. فیلم داستان صحرا مشرقی (با بازی الناز شاکردوست) را روایت می‌کند که در تیمارستانی در مقام سرپرستار فعالیت می‌کند. یکی از بیماران نسیم سازگار (با بازی پردیس احمدیه) است که شوهرش مسعود سازگار (با بازی نوید محمدزاده) ادعا بر روانی بودنش می‌کند. در همین میان مشخص می‌شود مسعود رفتارهای وحشیانه‌ای دارد و به دلیل بالاکشیدن ارث دختر دست به چنین عملی زده است.

 

ادامه مطلب نقد فیلم خفگی، پر جسارت و تو خالی

تحلیل رویکرد

  • مرگ در برابر رانه‌ی مرگ

    از مؤلفه‌های سینمای دوشان ماکاویف (Dušan Makavejev) علاوه بر مؤلفه‌ی اصلی موج سیاه سینمای یوگسلاوی (اخذ هویت از سمپتوم به­ جای اخذ هویت از سامان نماد...

تحلیل سینما

  • سرزمین آواره‌ها: سرزمین آرامش

    در جهان پر ملال امروز میان انبوهی از عادات و شیوه‌های تکراری، گاه تجربه‌ی زیستی جدید مسیری تازه پیش روی انسان گشوده و فصلی نو در زندگی او رقم می‌زند....

بانک اطلاعات هنری