Kick-Ass در ستایش ابرقهرمان‎ها، کامیک استریپ و مارول

 
اردنگی KIck ass 
دنیای شگفت انگیز کامیک بوک‎ها هر نوجوانی را شیفته خود می‎کند. زندگی در رویاها و آرزوها، غوطه‎ور شدن در اعماق همذات پنداری با ابرقهرمان‎ها، لحظات شگفت‎انگیزی را در پی خواهد داشت. اردنگی Kick-Ass با جملاتی در ستایش یکی از ابرقهرمانان کامیک یعنی «مارو» شروع می‎شود. بیش از اینکه شاهد یک فیلم خشونت‎بار باشید، شاهد ادای دین متئو وان کارگردان فیلم به سینمای اقتباس شده از کامیک، ابرقهرمانان و کمپانی مارول می‎باشید.
 
 
 
 
کمپانی مارول خالق بهترین کامیک استریپ‎ها است. شخصا چند سالی هست که شیفته داستان‎های مصور این کمپانی می‎باشم. دنیای نوجوانان سراسر دنیا را که در یک Comic Shop محصولات ابرقهرمان‎ها را می‎خرند، حس می‎کنم. یکی از رؤسای کمپانی مارول فرانک میلر پدر کامیک استریپ حال حاضر دنیا می‎باشد. حتی اگر خود کمپانی مارول تهیه کننده Kick-Ass باشد هیچ ایرادی ندارد که متئو وان داستانی ستایش آمیز از این کمپانی را خلق کند. Marv هم مخفف خود کمپانی مارول و هم یکی از ابرقهرمانان خلق شده به دست میلر است. Marv همان اسطوره فیلم شهرگناه با بازی تحسین برانگیز میکی رورک می‎باشد. در قسمتی دیگر از فیلم هم مستقیما یادی از سینمای نوآر؛ شهرگناه و سانست بولوارد می‎شود. دو فیلمی که هر کدام در تاریخ سینما به صورت جاودان مانده‎اند.
 
جوامع رو به تباهی اغلب موضوع کامیک‎های پرفروش قرار گرفته است. جوامع غربی که کم‎کم ارزش‎ها رنگ می‎بازند، حس نوع‎دوستی و انسانیت کم‎رنگ می‎شود، همیشه به دنبال یک جرقه است. این جرقه چگونه زده می‎شود؟ شاید دیگر به هیچ طریق نتوان جبران کاستی‎ها را کرد. در امر محال یک نیروی ماوراء طبیعی باید جلوی هر چیز را بگیرد. در همه ادیان به یک منجی آخرالزمان اعتقاد دارند. اما دنیای کامیک روایت خود را دارد. این دنیا می‎گوید: «هنوز در میان شما کسی هست که قلبش برای انسانیت بتپد.»
 
زورو، سوپرمن و بتمن از میان مردم ظهور می‎کنند و جلوی فساد را می‎گیرند. اما با نگاهی عمیق به دیگر ابرقهرمان‎ها متوجه می‎شویم آن‎ها ناخواسته تبدیل به یک ابرقهرمان شده‎اند و حال در یک موقعیت انتخاب می‎کنند که ابرقهرمان، یا یک موجود شرور باشند. از این دسته می‎توان اغلب ابرقهرمان‎ها را نام برد: مرد آهنی، مرد عنکبوتی، چهار شگفت‎انگیز و...
 
اما برخی‎ها ابرقهرمان واقعی در زندگی هستند که جلوه‎ماورائی ندارند. از این گروه می‎توان فرانک سرپیکو در سرپیکو و هارتیگان در شهرگناه را مثال زد که جلوی دستگاه فاسد FBI می‎ایستند. اما ابرقهرمانان فیلم مورد نظر از کدام دسته می‎باشند.
 

 

در Kick-Ass همه از عشق به کامیک به سمت ابرقهرمان بودن گرایش پیدا می‎کنند. Big Daddy (نیکلاس کیج) که همسر خود را به خاطر کار شکنی‎های فرانک دی آمیکو (مارک استرانگ) از دست داده است، شروع به تمرین برای رسیدن به قدرت و مصور کردن داستان زندگیش می‎ کند. روایت زندگی Bigg Daddy و دخترش Hit Girl (کلو مورتز) را از یک کتاب مصور مشاهده می‎کنیم. همه چیز ما را به دنیای شگفت‎انگیز کامیک ارجاع می‎دهد. به همین علت قدرت Hit Girl و ساده‎لوحی Kick Ass  (آرون جانسون) را می‎پذیریم. از مبارزات اعجاب آور یک دختر 11 ساله با صدای آوریل لاوینگ خواننده راک در پیش زمینه لذت می‎بریم.
 
نوع فیلم teenager Superhero می‎باشد. مایه‎های کمدی در آن به خوبی گنجانده شده است. Big Daddy و Hit Girl برای انتقام به یک ابرقهرمان تبدیل شده اند. Kick Ass  هنگامی که فجایع مختلف را می‎بیند برای مبارزه با آن به یاد دنیای کامیک و ابرقهرمان‎ها می‎افتد. به یکی از آن‎ها می‎خواهد تبدیل شود ولی راه را گم ‎می‎کند چون خودش هم می‎پذیرد یک ابرقهرمان واقعی نیست. پس در کل هیچ ابرقهرمانی واقعی در این داستان دیده نمی‎شوند. تنها ستایش دنیای کامیک، دیگر فیلم‎های ابرقهرمانانه متئو وان را بر آن داشته تا رویاهایش را به تصویر بکشند. دیدن رویاهای او لحظات مفرحی را فراهم می‎کند که شاهد یکی از بهترین ‎فیلم‎های اقتباس شده از روی یک کامیک استریپ باشیم. انتهای داستان با یک حدس برای تماشاگر به پایان می‎رسد. شاید Red Mist (کریستوفر مینتز) همچون  (هری) در مرد عنکبوتی بخواهد انتقام مرگ پدرش را در قسمت بعدی از Kick Ass  بگیرد. (البته این حدس در همین ماه کمی رنگ واقعیت هم میگیرد و متئو وان پس از ساخت مردان ایکس به سراغ قسمت دوم این فیلم میرود.)
 
 
 
 
درباره نویسنده :
دکتر مجید رحیمی جعفری

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری