کتاب سیمین اکرامی

 

اکرامی مجسمه ساز عنوان کتابی است درباره سیمین اکرامی هنرمند مجسمه ساز ایرانی ترجمه رویا منجم با مقدمه‎هایی از لیلی گلستان، ایرج کلانتری و کاوه وفاداری. سيمين اكرامی در سال 1327 در تهران به دنيا آمد. وی پس از تحصيل در رشته مجسمه‌ سازی در دانشگاه ايالتی مورگان در آمريكا در سال 1351 به ايران بازگشت و در دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران ادامه تحصيل داد و در سال 1353 فارغ ‌التحصيل شد. وی از سال 1366 كار مجسمه ‌سازی را به طور حرفه‌‎ای آغاز كرد و با مواد گوناگونی مانند چوب، گچ، سنگ، فلز و غيره كار كرد.

 

مجسمه زمین بر اساس نقشه ابوریحان بیرونی از کره زمین در پارک «گفتگو» تهران، 4 مجسمه سنگی در پارک جمشیدیه تهران، پرنده سنگی خانه هنرمندان و مجسمه خلیج فارس بر اساس نقشه ابو اسحاق اصطخری برای عسلویه از جمله آثار سیمین اکرامی است. مجموعه حاضر در برگيرنده تصاوير آثار اين هنرمند با ذكر عنوان اثر، شامل 115 صفحه تمام رنگي و گلاسه از عكس‌هاي مجموعه آثاري است كه اکرامی از سال 1353 تاكنون ساخته است.

 مجسمه خلیج فارس

اين كتاب در قطع وزيري از سوي نشر نظر منتشر و طراحي روي جلد آن را قباد شيوا انجام داده است كه در نگارخانه سين رونمايي شده است.

 

اکرامی علاقه خاصی به ساخت مجسمه‌هايي بر اساس نقشه‌هاي قديمي جغرافي‌دانان و رياضي‌دانان ايراني دارد. وی در این باره می‎گوید: زماني بانك صنعت و معدن از من خواست كه پرتره «خوارزمي» را برايشان بسازم و از آن جا كه هيچ عكس و تصويري از اين دانشمند موجود نيست براي يافتن تصاويري فرضي از او به كتابخانه ملي مراجعه كردم و در جست‌ و جوهايم نقشه‌ها و طرح‌هايي از جغرافي‌دانان ايراني را پيدا كردم كه فرم‌ها و طراحي‌هاي آن‌ها در اين نقشه‌ها من را مجذوب خود كرد و براي ساختن مجسمه‌هايي بر اساس اين نقشه‌ها ترغيب شدم كه مجسمه «خليج فارس» بر اساس نقشه ابواسحاق استخري در عسلويه را بر همين اساس ساختم.

 

 

درباره نویسنده :
دکتر سیدمحمد صدرالغروی

دانش آموخته دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه های سیاسی

دارای بیش از 150 مقاله در نشریه های چاپی و اینترنتی

پژوهشگر مستقل.